Slovenian Girl

Schrandere studente prostitueert zich zonder er haar hand voor om te draaien. Ze wil zo graag een eigen auto, een gerieflijke flat en mooie spullen. Moeten we er een allegorie in zien voor de toestand in Slovenië? Helaas wel.

Regisseur Damjan Kozole situeert zijn film nadrukkelijk in 2008: Slovenië is voorzitter van de Europese Unie en de hotels van Ljubljana zitten vol eenzame, geile politici, diplomaten en lobbyisten. Hij contrasteert zijn jonge, zelfzuchtige, materialistische hoofdpersonage ostentatief met haar gedeprimeerde, werkloze vader die probeert de rockgroep van weleer nieuw leven in te blazen.

De allegorie is eerder gebruikt, de politieke of sociologische analyse blijft aan de oppervlakte. Maar als asentimenteel, sober portret van een grimmige werkelijkheid weet de film wel te boeien. Dat is vooral de verdienste van Nina Ivanisin. De jonge actrice behoudt een vleug mysterie en aantrekkelijkheid hoewel de opdringerige camera haar geen seconde met rust laat. Nog knapper is dat ze de vinger legt op de kille zakelijkheid van de callgirl, die door haar dubbelleven wel in de problemen komt maar niet zomaar breekt. En dat zonder de kijker op afstand te houden.

Ook al heeft Ivanisin niet veel meer dan een blik en twee droevige ogen ter beschikking, ze laat je voelen wat het personage voelt maar niet laat merken.


Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Lees meer over
BRUZZ Magazine
deze week
  • Marc Noppen (UZ Brussel): 'Zorgpersoneel vraagt niet alleen beter loon.'
  • Minister Dalle: 'Ik heb op tafel geklopt voor Brussel'
  • Big City: wat is het verhaal achter het gebouw van Parking Panorama?
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Lefto: 'Zonder de Vlamingen zou onze stad toch anders zijn'
  • Movie lovers unite! Our film reviews are back
  • London poet Jay Bernard, now in residency at Passa Porta
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement