'Meer aandacht nodig voor Pieter Bruegel de Oude'

Roel Jacobs, historisch consulent van VisitBrussels, vreest dat Brussel onderbelicht zal blijven in het Bruegeloffensief van de Vlaamse regering. Hij roept de Brusselse cultuurwereld op om meer aandacht aan de eigen geschiedenis te besteden.

Bij VisitBrussels, zegt Jacobs - die in eigen naam spreekt - zijn er constructieve gesprekken over het Bruegeljaar in 2018/19, maar VisitBrussels kan niet alles doen.

Waarom vreest u dat de Vlaamse regering Brussel in 2019 zal vergeten?
Jacobs: Ik stel vast dat de Vlaamse regering al een tijd bezig is om Vlaanderen in het buitenland te promoten. Onlangs zijn Vlaams Cultuurminister Sven Gatz (Open VLD) en zijn collega van Toerisme Ben Weyts (N-VA) samen naar Londen geweest, maar ik vrees dat de promotie in de eerste plaats een toeristisch verhaal wordt. Weyts wil Vlaanderen op de wereldkaart zetten met kunst, maar ook met gastronomie en wielrennen. Ik zie het al voor me: kunst en cultuur tussen de Comme Chez Soi en Eddy Merckx.
In Antwerpen wordt bij de heropening van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in 2019 een tentoonstelling gewijd aan het leven van Bruegel. De nieuwe hoofdconservator, Manfred Sellink, is niet de eerste de beste. Hij heeft jarenlang aan het hoofd gestaan van de Brugse musea en heeft ook een werk gewijd aan Bruegel. Maar de meest zichtbare werken, de schilderijen, vervaardigde Bruegel in Brussel.

Hoe komt dat?
Jacobs: Omdat hij hier grote opdrachtgevers had voor schilderijen. Aan Pieter Bruegel de Oude worden een veertigtal schilderijen toegeschreven. Drie vierde zijn vervaardigd toen hij tussen 1563 en 1569 in Brussel woonde. Ik heb er geen enkele moeite mee om te zeggen dat Pieter Bruegel een Antwerps tekenaar is, maar er moet ook gezegd worden dat hij een Brussels schilder was.

U lijkt geen al te groot vertrouwen te hebben in de Vlaamse regering.
Jacobs: Dat is geweten.

Kan Brussel zelf niet meer doen?
Jacobs: Wij van VisitBrussels zullen met de Carolus de nadruk leggen op de Brusselse periode van Pieter Bruegel de Oude, maar Carolus volstaat niet – de middelen van VisitBrussels zijn niet oneindig. We voeren binnen VisitBrussels constructieve discussies, maar het initiatief moet niet exclusief politiek zijn. Bij deze roep ik de Brusselse culturele wereld op om zich niet vast te pinnen op art nouveau en strips, maar meer aandacht te besteden aan onze geschiedenis en meer bepaald aan de zestiende eeuw.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Lees meer over
Lees ook
BRUZZ Magazine
deze week
  • Platenzaken: 'Vinylfreaks zijn een trouw publiek, die komen terug'
  • Brussel als zomerse pop-upstad
  • Kenza Isnasni, 18 jaar na de moord op haar ouders
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Á 92 ans, Jacqueline Mesmaeker fait l'objet d'une rétrospective
  • Superjazzfestival op je scherm
  • Musea gooien deuren weer open
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement