You may also like: The Haunted Youth

© Annika Wallis
| Joachim Liebens van The Haunted Youth

Gevangen in onze meedogenloze volgspot deze week: The Haunted Youth, het bezeten rockvehikel van rebel with a cause Joachim Liebens.

Niemand beter dan Joachim Liebens om teenage angst in muziek te gieten, zo bewees hij met de singles 'Teen rebel' en 'Coming home'. Met die eerste kroonde de blondgelokte Limburger zich eerder dit jaar tot een van de drie laureaten van De Nieuwe Lichting, de talentenjacht van Studio Brussel. Met de tweede bevestigde hij zijn kunnen om in de fuzzy rafels van het leven gedrenkte gitaarrock catchy te verpakken.

Met zijn groepsnaam gaf Liebens natuurlijk ook al een duidelijke hint over zijn radicale raison d'être. “Al gaat het niet per se om mijn jeugd, maar om de jeugd,” voegt hij eraan toe. “Met The Haunted Youth componeer ik een soundtrack voor elke worstelende tiener die alleen over de speelplaats ronddoolt en nergens zijn plaats vindt.”

Liebens was zelf die teen rebel. Met een 'daarom' nam hij nooit genoegen, regels waren er om te doorbreken. Thuis liep het stroef, hij rotzooide met drugs en pendelde tussen school en instelling. Bij de schilderkunst die hij ging studeren, voelde hij zich na een tijdje als een blanco blad. “Ik dacht, ik stop ermee, want anders ga ik mezelf dat nooit vergeven. Ik voelde dat de muziek me meer kon bieden.”

Voor zijn ouders was muziek nooit een belangrijk tijdverdrijf, ze hielden Liebens ook zo lang mogelijk weg van festivals en concerten. “Zodra dat wel kon, is het ontploft. Ik werd helemaal opgeslokt door bands als Sex Pistols en Joy Division, en door artiesten als Prince en Bowie.”

De grootste vlucht bood black metal. “Ineens voelde ik mij gesterkt om de outsider te zijn. Black metal deed zoveel meer dan al die therapiesessies die ik heb gehad. Dat is mijn plaats nu ook als artiest, denk ik: hulp bieden aan mensen buiten het klinische om. Je hoeft je geen patiënt te voelen om genezen te worden.”

Voor Liebens is die verbinding met gelijkgestemden belangrijk. “Songs hoeven niet hoogdravend of wijs te zijn, maar eerlijk en oprecht. Daarom hou ik mijn teksten ook zo duidelijk en compact. Ik probeer met zo weinig mogelijk woorden zoveel mogelijk te zeggen. Zo komt de boodschap beter binnen. Repetitiviteit werkt ook goed in een popnummer. Tegelijk verzet ik mij tegen de wetmatigheden van de popmuziek en probeer ik een punkesprit te behouden.” (Lacht)

Liebens vindt net zo goed zijn gading in de alternatieve hiphop van Lil Tracy of $uicideboy$, of bij een 'outsider' als Kanye West. Maar voorlopig zoeven zijn songs vooruit op tapijtjes van echoënde gitaren. “Die galm geeft mij een nostalgisch gevoel. De songs die ik nu schrijf voor de plaat die ik volgend jaar ga uitbrengen, kijken voor een groot stuk terug op mijn jeugd. Van sommige dingen wilde ik dat ze anders waren gelopen. Andere wil ik behouden. Door die reverb zien die herinneringen eruit als een oude foto die deels is uitgevaagd.”

Eigenlijk is hij best blij hoe alles gelopen is. “Door mij de misfit te voelen, heb ik mijn draai gevonden. Vanuit die tegendraadsheid en die rebellie heb ik iets ontdekt dat mij heeft verbonden met alles waarvan ik dacht dat ik er niet bij hoorde.”

THE HAUNTED YOUTH
18/11, 19.30, Atelier 210, www.atelier210.be

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?