Alles verliep volgens Laplan

Michaël Bellon
© Agenda Magazine
20/06/2012
Laplan, dat zijn alle artistieke activiteiten in gemeenschapscentrum De Markten, zoals Café Marché, het Stemmerkoor en de majorettes van Majoretteketet. Zaterdag 16 juni presenteerden ze hun werk tijdens een groot feest. "Het was een gok om zo hoog in te zetten, maar het is goed uitgepakt."

Laplan is de overkoepelende naam voor de artistieke activiteiten van professionele en niet-professionele kunstenaars in het Brusselse gemeenschapscentrum De Markten. Daaronder vallen de workshops en creatieve cursussen Modeltekenen, Toneel of Poëzie, maar ook de zesmaandelijkse Revue, én de steeds meer gesmaakte optredens en producties van de los-vaste ensembles Borrris (improvisatie), D°eFFeKt (toneel), Café Marché (fanfare), Majoretteketet, Stemmer (koor) of Stadsbiografie (fotografie), die uit die workshops en cursussen zijn voortgevloeid. Deze formule, waarbij cursisten doorgroeien naar echt productiewerk, heeft de voorbije jaren naam gemaakt. Bovengenoemde groepen vinden aansluiting bij grote evenementen als het Kunstenfestival, Festival Canal en Museum Night Fever, en hebben ook al verschillende stapjes buiten Brussel gezet.

Pol Vervaeke van De Markten geeft toe dat het succes van Laplan ook zijn verwachtingen te boven is gegaan. "Het was een gok om zo hoog in te zetten, maar het is goed uitgepakt. Al onze productiegroepen staan op eigen benen en vinden hun weg buiten onze gebouwen. We moeten alleen in de gaten houden dat ze Brussel blijven uitdragen, en daarom halen we ze af en toe weer binnen, zoals vandaag. Zo blijven ze ook nieuwe deelnemers aantrekken die voor de doorstroming zorgen. Voor nieuwelingen die erin worden gegooid, is het altijd even zwemmen, maar ze haken vlug aan."

Zaterdag presenteerden de Laplanners hun werk in De Markten, dat dankzij het goede weer de binnenplaats als uitvalsbasis kon gebruiken. De fotografen van Stadsbiografie presenteerden hun beelden, die inderdaad tot een biografie van Brussel aan het uitgroeien zijn. Borrris speelde een longform-improvisatie; de koren De Zingende Brug en Zinnefolee (een project van het Vlaams Huis voor Amateurkunsten Zinnema en de vzw voor het Brusselse dialect Ara!) droegen op geheel eigen manier bij tot een geanimeerde, maar rustig kabbelende namiddag.

Toen de Brusselse fanfare Café Marché in actie kwam, ging het nog een toontje hoger. Café Marché ontstond uit een workshop-reeks die werd geleid door Chris Carlier, een multi-instrumentalist die lesgeeft aan de academie van Sint-Agatha-Berchem en ook nog deel uitmaakt van groepen als Les Confrères de Saint-Lazaire, Cro Magnon of Elvis Peeters & De Legende. Carlier haalde er Guido Schiffer bij, ooit een van de Vieze Gasten van Vuile Mong. Beiden schrijven, arrangeren en dirigeren een uiteenlopend repertoire, van zangnummers, straatmuziek en orkestwerk tot het punky programma dat ze op 1 juli ook op Plazey zullen brengen, met Elvis Peeters en Mark Poukens (frontman van De Brassers) mee op het podium.

Voor de uitreiking van de Prijs Roger Van de Voorde (zie link naast artikel), waarvan Café Marché later op de avond de winnaar bleek te zijn, verscheen de bonte stadsfanfare met een verkorte versie van hun programma Komenete, een muzikale enscenering van een traditioneel Felliniaans trouwfeest, waarbij de muzikanten ook voor het eten en de bediening zorgen, in een soms verstilde, soms komische ambiance. Of het nu ging om het door drie zangeressen gezongen 'Complainte pour Sainte Catherine', om hun al wat oudere compositie 'Arabica' met zingende zaag en buikdanseres, of om het met kazoo aangeblazen 'Black cat, white cat' van Goran Bregović, de fanfare speelde alsof het feestje nooit zou ophouden. Uiteindelijk moest het dat wel doen om de mensen van het naaiatelier hun creaties te laten tonen op de rode loper, maar na de regenbui die zich dan toch aandiende, marcheerde Café Marché de Spiegelzaal in om samen met Zinnefolee de uitreiking van de Prijs Roger Van de Voorde feestelijk in te zetten. In de geïmproviseerde chaos daar kwam de fanfare nog beter tot haar recht. Met het walsje 'Viva Café Marché' brachten ze een hymne aan zichzelf. Daarna werd er getoost tijdens het 'Portomoment' dat werd ingevoerd door Zinnema, de organisator van de Prijs, omdat Roger Van de Voorde, de in 2007 overleden voorvechter van de amateurkunsten, op zo'n middag steevast een porto dronk.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni