Anne Sofie von Otter brengt Chants d'Auvergne naar Brussel

Roel Daenen
© Agenda Magazine
10/10/2013
Joseph Canteloube zal vooral herinnerd worden om zijn prachtige Chants d'Auvergne, een verzameling van een dertigtal liederen voor stem en orkest. Die zijn gebaseerd op de volksmuziek van het landelijke departement waar hij in 1879 werd geboren. De Zweedse stersopraan Anne Sofie von Otter brengt ze nu naar Brussel.

Voor de uitvoering van een selectie van die liederen treedt de Anne Sofie von Otter aan met het Brussels Philharmonic. Gevraagd naar hoe ze haar keuze maakte, zegt Von Otter: "Ik ken deze liederen al heel lang. Ik herinner me dat een vriend van me voortdurend de fantastische lp-opnames met Anna Moffo oplegde. Ik was daarvan als student diep onder de indruk. Moffo selecteerde wat volgens haar de beste liederen zijn uit de vijf volumes van de Chants d'Auvergne. Ik wou er echter zeker van zijn dat ik geen pareltjes over het hoofd zou zien en heb de volledige cyclus heel vaak beluisterd. En wat blijkt, Moffo zat met haar keuze helemaal juist. Ik heb nu een set van ongeveer twaalf liederen waar ik steeds weer uit put."

De Chants d'Auvergne hebben een vaste plek in het klassieke muziek-repertoire. Wat is jouw verklaring daarvoor?
Anne Sofie von Otter: Deze liederen zijn heerlijk. Bijzonder fijn om te zingen, en verrassend mooi en plezierig om naar te luisteren. Ze bieden ook een enorme variatie. Sommige zijn grappig, andere dan weer verdrietig of melancholisch, ritmisch uitnodigend om op te dansen. Nog andere roepen een beeld op van het liefelijke platteland. Bovendien zijn ze georkestreerd in 'technicolor'. Canteloube was een expert in het orkestreren. Hij moet echt veel genoegen hebben gehaald uit het kiezen van welk instrument wat dient te spelen, en wanneer. Veel van de muziek herinnert me aan de sprankelende filmmuziek uit het midden van de vorige eeuw.

Canteloube gebruikte volksmuziek als inspiratiebron. Betekent dat ook dat deze liederen technisch gemakkelijk zijn?
von Otter: Vergis je niet, zingen is zelden echt eenvoudig, of makkelijk. Goed, deze liederen zijn makkelijker dan pakweg Mozart… Maar zoals bij alle muziek vragen de Chants d'Auvergne een zeer zorgvuldige voorbereiding. Niet in het minst door de taal van deze liederen. Het Auvergnac, de taal van de Auvergne, is niet van de poes! (Lacht) Ze staat heel ver van het Standaardfrans. Het doet me wat denken aan het Catalaans.

Is dit ook een blij weerzien met dirigent Hervé Niquet?
von Otter: Zeker. Een tijdje terug stonden we samen in een heel speciale uitvoering van Offenbachs La Grande-Duchesse de Gérolstein, in een regie van de fantastische Zwitserse regisseur Christoph Marthaler. Hervé had een bijzondere rol in deze productie, niet enkel als dirigent, maar ook als acteur!

Mijn liefde voor de Franse muziek gaat overigens veel verder dan Canteloube en Offenbach. Ik heb net een nieuwe cd opgenomen voor Naïve, Douce France, met daarop niet alleen adembenemende klassieke melodieën van Saint-Saëns, Reynaldo Hahn, Debussy, Ravel en Fauré, maar ook een resem chansons, met werk van Léo Ferré, Charles Trenet, Barbara en Michel Legrand. En ik zou de hits die Piaf en Yves Montand zongen haast vergeten, zoals 'Padam padam', 'Les feuilles mortes', 'La vie en rose' en 'À Paris'...

Anne Sofie von Otter & Brussels Philharmonic
wanneer: 12 oktober 2013, 20.00 uur (19.30 uur: inleiding door Serge Algoet)
tickets: €10/20/32/40£
--------------

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni