Ars Musica 2012 zoekt naar evenwicht

Roel Daenen
© Agenda Magazine
03/03/2012
Wie hedendaagse klassieke muziek in België zegt, zegt Ars Musica. Door deze gerenommeerde en gedreven pleitbezorger voor hedendaagse muziek waait een verfrissende nieuwe wind, met sinds vorig jaar een jaarlijks wisselende curator. Maar het festival heeft ook een nieuwe directeur. Zijn naam? Tarquin Billiet.

Met 'Altra Cosa' (Italiaans voor 'Iets anders') als roepnaam kan het festival echt alle kanten uit. Maar het lijkt zich daarmee ook wel af te zetten tegen het verleden van Ars Musica.
Tarquin Billiet:
De titel is van curator Claude Ledoux en verwijst naar een aantal dingen die we wensen uit te dragen. Het eerste is een voortzetting van datgene waar Ars Musica voor staat: we willen het publiek gidsen en hen nieuwe, interessante werken en componisten doen ontdekken. Daarnaast verwijst het ook naar wat we in het Frans de 'alterité' noemen, datgene dat voortspruit uit de bewuste confrontatie tussen de dingen. Dat levert heel andere geluiden en ongewone invullingen uit dit deel van de muziekwereld op. Een laatste onderdeel heeft betrekking op de inhoudelijke doelstellingen van het festival. We willen zoveel méér zijn dan een feestelijk en sfeervol evenement… Een instrument om te wijzen op de zeer boeiende evoluties die anno 2012 gebeuren in de wereld van de hedendaagse muziek.

U bent de nieuwe directeur van Ars Musica, ook een nieuw begin?
Billiet:
Claude Ledoux heeft het programma van deze editie samengesteld. Mij viel in de gesprekken met Claude op hoe vernieuwend de manier is waarop hij de programma's concipieerde. Dit is echt een nieuw en ambitieus toekomstmodel voor het festival! Zo proberen we de conservatoria en de muziekacademies maximaal te betrekken en voorzien we heel wat ontmoetingen met de componisten en musici. We gaan daarbij ook niet enkel in op het puur musicologische aspect van de werken. Door net de 'humane factor' te belichten - wie is die uitvoerder? Wat drijft hem? Waarom doet hij dat? - willen we mee ervoor zorgen dat de inhoud toegankelijker en aantrekkelijker wordt. We nemen onze rol als bemiddelaar heel ernstig. Je kan immers geen festival op poten zetten zonder te kijken naar de maatschappij waarin je leeft. Misschien is dat wel een element waar Ars Musica in het verleden te weinig oog voor had.

Wat bedoelt u met dat toekomstmodel?
Billiet:
Uiteraard concentreert een festival heel veel aanbod. Dat moet in de eerste plaats bestaan uit een goed programma met een thema waarin diverse lagen aan bod komen. Dat moet ook leesbaar zijn voor het publiek. We zoeken ook voor elk programma de plek die daarvoor het best geschikt is. Telkens als we het klassieke concertpatroon - aan de ene kant de musici, en het publiek aan de andere kant - kunnen doorbreken, doen we dat. We hebben ook gezocht naar uitgesproken transversale programma's. Dat wil zeggen: we combineren muziek met video, theater, dans en noem maar op. Onze uitdaging ligt er in om een festival te zijn dat zowel de kleine groep aan de spits bedient, maar evengoed het brede publiek dat in klassieke muziek en andere kunstvormen geïnteresseerd is. Ik heb niks tegen concerten in stations enerzijds, en colloquia anderzijds. Maar het is kwestie om het juiste evenwicht te vinden.

Ars Musica 2012
wanneer
: 8 > 24 maart 2012
waar: verschillende locaties

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene , Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni