'Azari & III': Subversieve beats

Tom Peeters
© Agenda Magazine
08/02/2012
Met zijn opwindende mix van house, disco en elektropop groeide het Canadese kwartet Azari & III uit tot een van de heetste brokken van de dansvloer. Christian ‘Dinamo Azari’ Farley en Alphonse ‘Alixander III’ Lanza zijn de producers achter de decks. Fritz Helder en Cedric Gasiada zorgen voor de aanstekelijke, wat campy vocalen.

De singles 'Hungry for the Power' en 'Reckless (with your Love)' knipogen gulzig naar vintage house, maar zijn pop van nu. Als voorlopers van het titelloze debuut Azari & III deden ze de ondergrond van discotheken over de hele wereld kraken. Ook de broers Dewaele namen het gezelschap al op sleeptouw en nodigden hen uit voor hun Soulwaxmas. Als klap op de vuurpijl gaat in de wandelgangen het gerucht dat Madonna hen zou meenemen op wereldtournee. De kans zit er dus dik in dat ze binnenkort niet alleen in de Botanique staan, maar ook in het Koning Boudewijnstadion.

Als jullie muziek een schilderij zou zijn, wie zou het dan geschilderd hebben?
Dinamo Azari:
Goh, we zouden met één schilder niet toekomen, vrees ik. Warhol? Van Gogh? Dali? Allemaal redelijk grote jongens, ja. Het zou sowieso een mix moeten zijn. Ze mogen excentriek zijn, en er moet zeker iemand bij die openlijk homoseksueel was. (denkt na) Ik ga voor Dali meets Jean-Michel Basquiat meets Keith Haring. Ik heb die poel van creatievelingen en artiesten altijd al ervaren als een grote familie voor me.

Jullie maken dansbare house, maar als je dieper in jullie teksten duikt, is het niet alléén een verheerlijking van een hedonistisch levensstijl, typisch voor het genre.
Azari:
Grappig dat je dat zegt. Ik las net een interessante quote van mijn landgenoot Leonard Cohen: "Any startling piece of work has a subversive element in it, a delicious element often. Subversion is only disagreeable when it manifests in political or social activity. In what we call art, it's one of the most desirable characteristics of a piece of work."
Daar herkennen we ons in. Het leven kan controversieel zijn, en wij zijn geen rustige mensen. Dat kan je ook afleiden uit onze composities. Er zit een subversief sfeertje in onze muziek. Een sfeertje dat je kan doen huilen, dat je aan het denken zet, dat je gek maakt of boos doet worden, kortom iets dat je raakt. Dat is het uiteindelijke doel.

Jullie hebben elkaar ontmoet in Toronto, een goeie stad voor een creatieve zielen?
Azari:
Ja, enorm. De voorbije vier jaar zijn veel jonge artiesten vanuit andere delen van Canada naar Toronto geëmigreerd. De stad heeft veel geld gepompt in kunst en cultuur. Dat begint nu te renderen. We zijn meer multicultureel dan in New York. Ik geloof dat men hier 130 talen spreekt, in New York zijn dat er slechts 115. En er is een grote homogemeenschap. Voeg dat allemaal bij elkaar en je krijgt een hybride mix van smaken en kleuren, één en al moderniteit.

Je beseft toch dat een slimme zakenvrouw als Madonna artiesten zoals jullie mee op tournee vraagt om haar credibiliteit op te krikken?
Azari:
Dat dacht ik ook toen de eerste geruchten de kop opstaken. Iedereen zei: "Fantastisch toch dat ze eraan denkt om jullie mee te vragen." Maar zij is de geluksvogel. Met ons aan haar zij zal ze zich opnieuw in het New York van begin jaren tachtig wanen, met Jellybean Benitez. Ze zou wel gek zijn om ons niet mee te vragen!

start: 20.00 uur
tickets: 11 / 14 / 17 euro
---------

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni