Britrocker-dandy Miles Kane in opperbeste stemming

Tom Peeters
© Agenda Magazine
24/10/2013
Hij was de frontman van The Rascals en samen met Arctic Monkeys-boegbeeld Alex Turner voert hij The Last Shadow Puppets aan, maar tegenwoordig doet Miles Kane het toch vooral solo, al kreeg hij op Don’t Forget Who You Are de hulp van een exquis clubje Britpopveteranen. Zijn neo-sixtiesrock verliest er zijn cool niet door.

"Het was alsof alleen maar grote geesten samenkwamen," zegt Miles Kane over de opnames van zijn tweede soloplaat, in het gezelschap van onder andere Paul Weller, Andy Partridge (XTC) en Ian Broudie (The Lightning Seeds). Weliswaar met een knipoog, maar zijn houding verraadt dat hij het ook wel een beetje meent. Het sterkte hem vooral in het feit dat hij de voorbije vier jaar al een lange weg heeft afgelegd. "Je weet dat ik na de Puppets weer helemaal van voor af aan moest beginnen en weg van de grote zalen opnieuw moest gaan optreden voor een kleiner clubpubliek."

Je zingt Don't Forget Who You Are. Wie ben je dan?
Miles Kane:
What you see is what you get. Begrijp je? Ik wil groeien en presteren, maar tegelijk ook trouw blijven aan mezelf.

Is dat de reden waarom je wil tonen waar je vandaan komt en we op de hoes van je nieuwe album het beenhouwerskraam van je ouders in Liverpool zien?
Kane:
Ja, (trots:) en het is trouwens mijn moeder zelf die achter het kraam staat. Ik werkte er zelf ook als kind, vooral tijdens de schoolvakanties. Maar het is een zware job. Ik heb veel respect voor mijn moeder: alleen sterke vrouwen kunnen zoiets aan. De marktkramers keken eerst even raar op toen ze ons zagen aankomen, maar uiteindelijk vonden ze het ook wel cool. Eigenlijk haalde ik het idee bij Richard Hawley, die voor zijn platenhoezen ook vaak terugkeert naar vertrouwde locaties in zijn thuishaven Sheffield.

Muzikaal klinkt deze plaat nog directer dan zijn voorganger.
Kane:
Ja, dat was de bedoeling. Het is een echte zaterdagavondplaat met opgewekte songs die je kan meezingen. De tracks klinken 'bigger', en live overstijgen ze zichzelf nog. Mijn lievelingsnummer is "Better Than That". (zingt:) Dam Dam, Damdamdam. I Feel better than that.

In welke stemming was je toen je de plaat schreef?
Kane:
In een héél goeie stemming. (lacht) Dit album was vooral heel plezierig om te maken.

Hoe was het om met Paul Weller de studio in te duiken?
Kane:
Paul is gewoon een ontzettend lieve kerel. En dat hoeft hij niet te zijn, he… We zijn ondertussen vrienden geworden. Weet je, soms heb ik een tijdje geen goeie nieuwe ideeën, en als dat twee weken aansleept, dan begin ik me schuldig te voelen, zeker naast Paul, want God weet hoeveel platen hij al gemaakt heeft. Dat wil ik ook, zodat ik hier op mijn vijfenvijftigste opnieuw met je zou kunnen zitten keuvelen. Ik heb deze job gekozen voor de lange termijn.

Je deelt met de opper-Mod ook een zwak voor mode en stijl.
Kane:
Ja, als kind was ik al dol op mooie kleren en pakken. Ik stond vaak te dromen voor de winkelvitrine. Maar die pakken waren natuurlijk heel duur, zeker het zwarte trainingspak van Lacoste dat ik altijd al wilde. Maar eens ik er één had en het begon te dragen voelde ik me terstond beter in mijn vel en kon ik er niet meer genoeg van krijgen. Tot vandaag vervullen mooie, nieuwe kleren me met trots.

Liggen er ook al nieuwe tracks klaar voor een volgend album?
Kane:
Nu probeer ik vooral te genieten van de optredens, maar ik denk er wel al aan. Ken je de zwarte Amerikaanse R&B-zanger Charles Bradley? Ik heb zijn debuut No Time For Dreaming grijs gedraaid, en ook Victim Of Love vind ik erg goed. Net als alles van Sharon Jones. Misschien ga ik die richting wel uit. Niet té retro, maar ik hou van de soulvibe. En dan beland je natuurlijk al gauw bij Motown, James Brown en Curtis Mayfield. Maar ik zou die oude soul liefst een modern randje geven, zoals Damon Albarn gedaan heeft op dat recente Bobby Womack-album (The Bravest Man In The Universe). Luister naar Please Forgive My Heart en je weet precies wat ik bedoel.

26/10, 20.00, UITVERKOCHT. Ancienne Belgique, boulevard Anspachlaan 110, Brussel, 02-548.24.24, www.abconcerts.be

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni