Buena Vista uit Afrika

De leden van het Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou, de Afrikaanse versie van Buena Vista Social Club, speelden hun hele carrière in lokale clubs in Benin tot ze in 2009 op hun oude dag ontdekt werden door de Franse journaliste Elodie Maillot. In Espace Senghor stellen ze hun eerste studioalbum in 25 jaar voor.

Elodie Maillot ontmoette het orkest, dat latin, funk, en hendrixiaanse voodoogitaren door elkaar mixt, toevallig toen ze in Afrika werkte aan een reeks radioreportages voor France Culture. Maillot: "Ik heb een artikel geschreven voor het magazine Vibrations waarin ik mijn onbegrip uitte over het feit dat zo'n sterke groep als Poly-Rythmo de kans niet kreeg om buiten Afrika op te treden. De programmator van Jazz à la Villette belde me op en we waren vetrokken."

Had u verwacht dat dit zo'n omvang ging nemen?
Elodie Maillot:
Absoluut niet, anders was ik er nooit aan begonnen! (Lacht) Ik wilde een concert organiseren in Frankrijk en daarmee uit. Maar toen één concert financieel onhaalbaar bleek, moest ik wel verder zoeken. En eigenlijk kon ik hen ook niet terugsturen naar Benin, ze straalden zoveel energie en hoop uit.
Nu is er ook een nieuw album, hun eerste studio-opname in 25 jaar!

Maillot: We zijn naar de Sparkle Studio in Parijs getrokken om in dezelfde analoge condities te kunnen werken als tijdens de jaren 1970. Dat is vertrouwd terrein voor de muzikanten, en zo kunnen we een gelijksoortige sound bekomen. Alles is zoveel mogelijk live opgenomen, vooral de ritmesectie, in twee of drie takes.

Er zijn heel wat gastbijdragen. De meest opvallende is die van Franz Ferdinand.
Maillot:
Paul Thompson en Nick McCarthy zijn al langer fans, we hebben samen een stevig stuk afrobeat opgenomen. Alle samenwerkingen zijn toevallig ontstaan. Angélique Kidjo (Benins grootste zangeres, bt) kon haar oren niet geloven toen ze hoorde dat Poly-Rythmo opnieuw actief was, ze bood haar diensten spontaan aan. En dan is er Fatoumata Diawara (achtergrondzang bij Oumou Sangaré, bt) die tijdens een tournee met Oumou elke avond een nummer met ons kwam zingen. Die song hebben we opgenomen. Zo heeft elk liedje zijn verhaal.

De muzikanten zijn intussen een dagje ouder, maar muziek maken om te dansen kunnen ze als geen ander. Vandaar de naam van het album, Cotonou Club?
Maillot:
De plaat zit bomvol dansbare voodoofunk en afrobeat, maar de naam komt van de radioreeks die ik in 2009 in Benin heb gemaakt. Ik was in de hoofdstad Cotonou op zoek naar clubs met livemuziek, zoals in Bamako en Abidjan, maar er waren er geen te bespeuren. De clubs hadden plaats geruimd voor dj's en de meeste orkesten (inclusief Poly-Rythmo) waren met pensioen. Wat een teleurstelling! Met dit album willen we een club openen, naar het beeld van de gouden jaren 1970 toen Fela Kuti en Manu Dibango in Cotonou de nachten in vuur en vlam zetten. De muzikanten zouden er hun brood kunnen verdienen en zo wakkeren we de plaatselijke economie aan. Als de livemuziek weer op gang komt, zullen toeristen ook opnieuw geïnteresseerd zijn in Cotonou.

30/4/2011 • 20.30
€14/15/16
Espace Senghor Waversesteenweg 366, Etterbeek, 02-230.31.40, info@senghor.be, www.senghor.be

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook
BRUZZ Magazine
deze week
  • Niet enkel jongeren blijven feesten tijdens corona
  • Minister Clerfayt: 'Het zal twee jaar duren voor de arbeidsmarkt hersteld is'
  • Big City: Wat blijft er over van de wereldtentoonstellingen in Brussel voor Expo 58?
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Melat Gebeyaw Nigussie leidt de Beursschouwburg: 'Ik ben tegelijk insider én outsider'
  • Ruby Gallery: a new beacon in the canal zone
  • Liesa Van der Aa: 'Ik word agressief van yoga'
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement