De blijvende indruk van Einstürzende Neubauten

Naar aanleiding van het verjaardagsfeestje van Einstürzende Neubauten ging Agenda op zoek naar muzikanten op wie de Duitse industriële rockers een blijvende indruk hebben gemaakt. tom zonderman
"Blixa mag bij ons altijd komen zingen"

Rasmus Stolberg (Efterklang) smacht al jaren naar Blixa Bargelds aandacht

"Einstürzende Neubauten is de enige band die ons is blíjven inspireren. Wat ze doen is niet zozeer muziek, het is pure kunst. Ten tijde van ons debuut wilde ik Blixa dolgraag laten zingen op één van de tracks. Akkoord, hij is inderdaad niet de makkelijkste persoon, maar dat is ook een deel van de uitdaging. Ondertussen ben ik e-mails blijven sturen, maar hij heeft nog nooit geantwoord. Maar het aanbod geldt nog steeds hoor. Blixa?"



"Hij laat je muziek maken zonder compromissen"

Andries Boone (Ballroomquartet) werkte vorig jaar met Blixa Bargeld als producer

"Blixa maakte ons met de grond gelijk, alsof we geen noot konden spelen. Maar daardoor zat je ook op het toppunt van je kunnen. Na een tijdje had je door dat dat roepen en tieren zijn vorm van humor is. Zijn visie is: je zult toch voor geen meter cd's verkopen, dus kun je maar beter inzetten op goede muziek, zonder compromissen. Blijkbaar vond hij ons wel oké, we waren de eerste groep dit jaar die het na drie dagen nog niet afgebold was."

"Het is niet evident om uit schroot een mooi geluid te toveren"

Philippe Fierens (Harvey Quinnt) bouwde een percussieset uit schroot

"Jaren geleden werd ik door een vriend meegetroond naar de Limelight, een nogal zwarte keet in Antwerpen waar hij mij in de groep inwijdde. Daarna ben ik Halber Mensch gaan kopen, en dat was meteen raak. Ik heb de Neubauten verschillende keren live gezien, ze zich distantieerden van alle andere groepen. Ik ben een drummer, ik zoek naar ritme. Maar ondertussen heb ik ondervonden dat het niet evident is om uit schroot een fraai geluid te toveren."

"Voorlopers van de dansmuziek"

Dirk Swartenbroekx (Buscemi, Radical Slave) speelde zijn eerste concert als Buscemi in het voorprogramma van Einstürzende Neubauten

"Hun eerste plaat, Kollaps, uit 1981 blies mij als zestienjarige van mijn sokken. 'Steh auf Berlin' was een oerkracht. Ze waren een beetje de voorloper van de dansmuziek, zoals Cabaret Voltaire. Alleen werd bij hen elektronica gecombineerd met slaan op vuilnisbakken en ijzer. Net als The Birthday Party en The Fall hebben ze een donker kantje dat ook in mij zit. Live waren ze overweldigend. Fantastisch dus dat ik hun voorprogramma mocht doen in 1996 in de AB. Ik heb mijn cd aan Blixa overhandigd. Geen idee wat ie ermee heeft gedaan."

"Ze doen echt iets nieuws"

Tom Van Laere vormt de groep We Are You met Neubauten-gitarist Jochen Arbeit

"Vroeger nam mijn vader mij vaak mee naar freejazzconcerten. Einstürzende Neubauten heeft daar ook wat van, maar is nog leuker omdat de klanken origineler zijn. Veel groepen die zogezegd vernieuwend zijn doen gewoon een andere vernieuwende groep na, Neubauten doet echt iets nieuws. Alles wieder offen, hun laatste cd, vind ik een meesterwerk. Het klinkt heel songachtig, maar eigenlijk is het toch heel experimenteel. In een van de songs is de drum eigenlijk een fontein, maar dan zo vervormd dat je het niet meer hoort. Blixa Bargeld vind ik ook een heel interessante figuur. Niet alleen bij Einstürzende Neubauten, ook bij The Bad Seeds. Zelfs Nick Cave kijkt naar hem op."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook
BRUZZ Magazine
deze week
  • Vlaamse besparingen in Brussel: analyse en reacties
  • Het juridische kluwen van draagmoederschap
  • Interview met de voorzitter van de Nederlandstalige rechtbank van eerste aanleg.
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Keith Haring: the radiant baby is coming to Bozar
  • Mati Diop: une étoile cannoise brille sur Dakar
  • Angélique Kidjo: niet Afrikaans, niet Europees, maar gewoon anders
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement