Directeur AB: 'Ik geloof in het Amerikaans Theater'

Michaël Bellon
© Brussel Deze Week
22/08/2012
Concertzaal AB neemt straks het Warandepark in met het Vlaamse familiefestival Boterhammen in het Park en met de uitgesproken urban Feeërieën. Zien we straks ook door AB georganiseerde concerten in het Amerikaans Theater en op televisie?

O p 11 juli jongstleden speelde Raymond van het Groenewoud op een door de AB georganiseerd feestje zowel op de Grote Markt als in het Flageygebouw en de Beursschouwburg. Niet zo ongewoon, maar dit keer wel een voorbode van een nieuwe trend bij een van de beste concertzalen ter wereld. De AB gaat meer samenwerken met andere cultuurhuizen in Brussel, Vlaanderen en België.

AB-directeur Dirk De Clippeleir vertelt: "Een van de eerste zaken die ik wilde toen ik hier anderhalf jaar geleden begon, was de deuren opengooien om opnieuw meer te gaan samenwerken met andere huizen. Er is een aanzienlijke Vlaamse en anderstalige aanwezigheid in Brussel, dus ik vind het belangrijk dat we zoveel mogelijk samenwerken om zo tot een nog boeiender cultuuraanbod te komen. Niet alleen binnen de muzieksector zoals met de Botanique, maar ook links en rechts buiten de muziek. De Vlaamse overheid vroeg daar ook om. En we hebben al goede respons gekregen. Op 11 juli hadden we het concert van Raymond en het Brussels Philharmonic in Flagey, we hadden een programma in samenwerking met onder andere Passa Porta, de Beursschouwburg en De Markten. Dat is de richting die de AB uit moet."

Waarom waren die samenwerkingen er in het verleden minder?
Dirk De Clippeleir: "Omdat we hier binnen onze muren al vijfhonderd evenementen per jaar organiseren. Daar kun je je als ploeg al makkelijk mee bezighouden. We hadden ook net twee crisisjaren achter de rug - 2008 en 2009 -, waarin het normaal is dat je je wat meer terugplooit."

"De voorbije twee jaar waren financieel weer beter, maar samenwerken is voor mij ook niet zozeer een financieel verhaal. We zijn weer lid geworden van het Brussels Kunstenoverleg. Op Europees vlak denken we aan samenwerking met gelijkgestemde buitenlandse concertzalen rond de verspreiding van Europese muziek. Met de directie bezoeken we om de twee maanden ook een andere instelling om daar kennis te maken met de directie en de gang van zaken. Zo zijn we al bij de Vooruit langsgeweest, bij Studio 100, bij Vorst Nationaal. AB is een sterk merk en heeft een uitstekende ploeg, maar kan altijd bijleren."

"De samenwerking met Brusselse cultuurhuizen gaan we vanaf volgend jaar al echt concreet maken. Vanaf september zullen we met en in de Beursschouwburg een maandelijks concert presenteren; in samenwerking met Bozar staat in november een concert van de Deense groep Efterklang en de Rotterdam Sinfonia op het programma. Met Passa Porta praten we om tijdens hun festival iets te doen rond muziek en literatuur, en met Flagey om aan het Raymond-verhaal een vervolg te breien. We zijn zelfs al gaan praten met Dirk Snauwaert van Wiels. Misschien minder evident, maar veel van onze artiesten zijn ook met andere kunsten bezig. Let wel: de AB blijft een muziekhuis en wordt geen kunstencentrum."

Ondertussen ontvangt de AB zelfs 'derden' in Huis 23 boven AB Café.
De Clippeleir: "Dat is inderdaad een nieuwe ruimte, met een vergaderzaal en een huiskamer waar we een centraal punt van willen maken waar iedereen welkom is. Het staat open voor iedereen uit de cultuursector. Als presentatieplek, voor concertjes, voor lezingen, interviewsessies... Dat creëert dynamiek in huis, doet onze horeca draaien en zorgt ervoor dat AB meer is dan een concertzaal."

En AB zat al alle dagen vol...
De Clippeleir: "Dan heb je het over onze grote zaal. Daar is de vraag inderdaad groter dan het aanbod. Tachtig procent van wat in de grote zaal gebeurt, organiseren we zelf. De rest is verhuur, vooral aan andere concertorganisatoren. Daarbij komt dat we de zaal ook moeten gebruiken voor concerten waarvoor ze in feite niet bedoeld is. Voor de zittende concerten kun je maar zevenhonderd zitjes aanbieden: dat is niet rendabel. Daarom zouden we naar een andere plek moeten kunnen uitwijken, om meteen ook artistiek te kunnen verbreden. Het idee van het Amerikaans Theater (eind juni door de VRT verlaten, MB) is het eerste concrete dat op ons pad kwam en ik geloof heel sterk in dat dossier, om een aantal redenen. Om te beginnen ligt het Amerikaans Theater heel goed. Een van de weinige problemen die de AB als zaal heeft, is dat mensen niet altijd graag naar het centrum van Brussel komen, omdat ze bijvoorbeeld terugschrikken voor parkeerproblemen. Dat deel van het publiek dat we missen, zou wel naar het Amerikaans Theater komen. Je rijdt er zo naartoe, en het is trouwens ook goed bereikbaar met het openbaar vervoer. De zaal zelf kan duizend à twaalfhonderd zitjes tellen, waardoor we andere dingen kunnen gaan doen, andere types muziek, spoken word of stand-up comedy. Er zijn ook dans- en theatergezelschappen die in Brussel soms moeilijk hun plaats vinden. Voor hen kan het Amerikaans Theater ook een oplossing zijn."

Waar staat u met het dossier? Er zit vast ergens een knoop.
De Clippeleir: "Geld is natuurlijk de belangrijkste kwestie. Het gebouw is nu in handen van het ministerie van Financiën, de Regie der Gebouwen. Zij voelen niet de noodzaak om zelf cultuurhuizen te exploiteren, dus willen ze het gebouw eventueel verkopen. De vraag is dan wie het gaat kopen, renoveren en aanpassen, en wie het rendabel kan houden. Minister Steven Vanackere (CD&V) was gelukkig meteen gewonnen voor ons idee om het Amerikaans Theater als cultuurtempel te behouden. Er zijn gesprekken geweest met de Vlaamse regering, maar helaas zijn er op dit moment te weinig financiële mogelijkheden. Maar de Stad Brussel is ook kandidaat-koper en zou met ons als exploitant willen werken. Schepen Philippe Close (PS) trekt dat verhaal. De planning is dat de Stad via de vzw Tentoonstellingspark nu samen met de AB het gebouw ter beschikking krijgt van het ministerie, om er binnen het jaar een businessplan voor op te stellen. Daarbij zou de vzw zich concentreren op het paviljoen, dat gebruikt kan worden als repetitieruimte en kantoorruimte met een culturele link, en wij op het theater zelf. Voor volgende zomer moeten we weten wat haalbaar is."

Staat er nog iets op uw lijstje?
De Clippeleir: "De AB heeft gelukkig een heel creatief team, dat overloopt van de ideeën. Kurt (Overbergh, artistiek directeur) heeft vorig jaar ons laboratoriumfestival Domino afgeschaft op zijn hoogtepunt: een moedige beslissing. Om onze laboratoriumfunctie te behouden moeten we zeker projecten als Silence is Sexy behouden én nieuwe concepten invoeren. Voorts hebben we ook televisieplannen, die hopelijk snel kunnen worden aangekondigd. Je weet dat we nu al ABtv hebben waarmee we live streamings doen. David (Zegers), onze marketingdirecteur, liep al lang rond met plannen om daarmee naar de echte tv-zenders te stappen: dat gaat nu lukken. Ondertussen zetten we verder in op sociale media. We hebben net een hele audit gedaan waaruit blijkt dat onze zalen grotendeels uitverkopen langs digitale weg. Die platformen gaan we dus nog uitbreiden."

"Voorts is mobiliteit heel belangrijk. We zijn voor de Vlaamse Gemeenschap een van de ecologische proefprojecten. Mobiliteit is daar een belangrijk onderdeel van. Zo werken we sinds kort met het Event Pass-systeem van de MIVB, waarbij in elk concertkaartje een openbaarvervoersbewijs heen en terug binnen Brussel is inbegrepen. Elke toeschouwer betaalt een euro extra om dat mogelijk te maken, en het is de bedoeling om het cijfer van meer dan zeventig procent bezoekers die nu nog met de auto komen, stevig af te bouwen. Dankzij onze gesprekken met de Stad Brussel komen er aan de Beurs trouwens nog dit jaar een dertigtal fietsstallingen."

Nog even over die online kaartjes: op de AB Blog ontstond enige commotie toen jullie een tentoonstelling over oude AB-tickets aankondigden.
De Clippeleir: "Ik begrijp dat. Ik ben ook af en toe nostalgisch en ik herinner me dat bij mijn eerste concert, van Supertramp in het Sportpaleis, een prachtig ticket hoorde waarop de dame van de hoes van Breakfast in America afgebeeld stond. Tegenwoordig zijn zulke mooie tickets zeldzaam, maar je voelt dat mensen er soms nog aan houden. Sommige bezoekers komen speciaal naar de ticketshop om een papieren kaartje te kopen. Maar binnen twee jaar zal alles met de smartphone gaan. Af en toe moet je ergens afscheid van kunnen nemen om verder te groeien."

Boterhammen in het Park (12 uur) en Feeërieën (19 uur), 27 tot en met 31 augustus in het Warandepark.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni