© Jane Hahn

Ebo Taylor & the Afrobeat Academy: Ghanese highlife

Benjamin Tollet
© Agenda Magazine
17/05/2012
Na 54 jaar actief in de muziek blijft Ebo Taylor ons heerlijke highlife serveren, ook op zijn nieuwe album 'Appia Kwa Bridge' dat hij in de Bar du Matin zal voorstellen. De Ghanese zanger en gitarist is voor highlife wat Fela Kuti en Toni Allen voor afrobeat betekenen.

Highlife vermengt de Ghanese tradities met jazzy blazers en gitaren. De uptempo highlife die Ebo Taylor ontwikkelde, gebruikt ook keyboards en leunt dicht aan bij afrobeat. "De blazers kwamen uit de brassbands van het Britse leger. Veel Ghanezen hebben trompet en saxofoon leren spelen en zo kwamen begin vorige eeuw invloeden uit militaire brassbands en Amerikaanse jazz terecht in onze traditionele muziek", vertelt Ebo Taylor. "Dat was het begin van de highlife. Iedereen wou zijn vorm van highlife creëren en zo kwamen we tot een ware climax in Ghanese muziek en dans."

Na een halve eeuw in de muziek blijft Taylor uit zijn roots putten voor inspiratie. "Mijn vader was muzikant en nam zijn zonen mee naar de kerk om muziek te spelen. Ik startte op keyboard toen ik 8 jaar was. Mijn nonkels waren vissers, mensen met een kleine culturele bagage, maar de traditionele muziek was thuis zo alomtegenwoordig dat ik zin kreeg om zelf muziek te schrijven. Door de competitie met andere groepen wilden we steeds het publiek verrassen. Die hunker naar faam zorgde voor de modernisering van highlife."

James Brown in Ghana
Net als bij afrobeat was James Brown voor highlife een grote inspiratiebron. "Iedereen begon James Brown te spelen, de invloeden van Amerikaanse soul en funk bleven binnenstromen en dat mondde uit in nieuwe genres als afrobeat, afrofunk en afrojazz. Mijn platen hadden steeds straight highlife op de A-kant en afrofunk op de B-kant. Die opnames zijn vele jaren later ontdekt door muziekcollectioneurs in Europa en Amerika, die me hielpen te worden wat ik vandaag ben. Een muzikant die de wereld afschuimt met zijn muziek en de kans krijgt om op te nemen in goede studio's."

Ebo Taylor's nieuwe album Appia Kwa Bridge is opgenomen in Berlijn met The Afrobeat Academy, de band waarmee hij reeds een deel van zijn vorige album Love & death (2010) opnam en wereldwijd toerde. "Ik wou terugkeren naar mijn roots. Het album telt verschillende traditionele songs van de Fante, een etnische groep uit het kustgebied van Ghana. Er staat niet veel highfunk (afrobeat) op, wel pure highlife, zoals de songs 'Nsu Na Kwan', 'Yaa Aponsah' en 'Barrima'. Die muziek wordt in Ghana uptempo gespeeld, ik heb ze wat vertraagd en de sound ook wat georkestreerd. Barrima is geschreven tijdens mijn rouw na het overlijden van mijn eerste vrouw. Enkel akoestische gitaar en stem."

De titel Appia Kwa Bridge verwijst naar een brug in Taylor's geboortestad Saltpond. "Het is een kleine brug die de twee delen van de stad verbindt. Overdag lijkt het een onbetekenend bruggetje, maar als de avond valt, krioelt het van de mensen. Het is ook de brug der liefde aangezien de koppeltjes er elkaar ontmoeten," vertelt Taylor. "Vlakbij liggen drie belangrijke discotheken, het is niet zeldzaam dat koppels 's nachts een 'wandelingetje' maken onder de brug." (Lacht)

21.00, gratis
BAR DU MATIN, Alsembergsesteenweg 172, Vorst, 02-537.71.59. bardumatin@gmail.com; bardumatin.blogspot.com

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Vorst, Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni