Het Orchestre Philharmonique de Liège Wallonie Bruxelles (OPL) blaast dit jaar vijftig kaarsjes uit en is daardoor voortaan een ‘koninklijk’ orkest. Het was de Luikse conservatoriumdirecteur en charismatische netwerker Fernand Quinet die destijds het Orchestre de Liège oprichtte. Naar aanleiding van het jubileumconcert in het PSK maakt algemeen directeur Jean-Pierre Rousseau de balans op.

Bij veel orkesten in Vlaanderen hangt er een fusie- of verhuisscenario boven het hoofd. Voor het OPL niet?
Jean-Pierre Rousseau:
Wij zijn het enige symfonische orkest van de Franstalige gemeenschap, al onderhouden we een 'amicale concurrentie' met de collega's. Ik heb eigenlijk nooit over het muzikale landschap gedacht in termen van concurrentie, eerder in termen van originaliteit. Luik heeft op dat vlak echt een unieke positie in het Europese orkestenlandschap. Je kunt het allicht nog het best vergelijken met de stad Luik zelf, en met de figuur van César Franck (een negentiende-eeuwse Luikse componist die carrière maakte in Parijs, rd): het orkest bevindt zich op het kruispunt van wat je zou kunnen omschrijven als de Germaanse en de Romaanse cultuur. Dat geeft het een heel eigen identiteit, wat zich vertaalt in een heel specifieke en herkenbare sonoriteit. Met andere woorden, het OPL beschikt zowel over de Duitse discipline als over de Franse helderheid en finesse. Die twee kenmerken vind je in al onze repertoires.

Wat betekent 'originaliteit' voor het OPL?
Rousseau:
We vinden originaliteit extreem belangrijk. Ik ben er al geruime tijd van overtuigd dat wat we als 'klassieke muziek' benoemen geen enkele toekomst heeft als we stug vasthouden aan het 'traditionele' concert, dat we hebben geërfd uit de 19e eeuw. Dat is een concert in twee delen, met een ouverture en een concerto, de pauze en een symfonie om mee af te sluiten. We weten heel goed dat zoiets vandaag niet meer beantwoordt aan de verwachtingen. Maar ik stel vast dat men er op heel wat plaatsen toch aan vasthoudt, of zelfs alleen dat type concert brengt. Vervolgens krijg je dan te horen dat het publiek veroudert en dat de abonnees verdwijnen... Ons antwoord op dat probleem is meervoudig. We hebben geëxperimenteerd met verschillende parameters, zoals de lengte van het concert, het aanvangsuur, de concertplek en de inhoud van het programma. En dat werkt! We slagen erin om nieuwe mensen te bereiken. Niet eenmalig, het OPL wordt geleidelijk aan hun orkest! We zijn er op vijf jaar tijd in geslaagd om het publiek te verviervoudigen! Uiteraard is de inhoud essentieel, ik geloof niet in een programma voor een breed publiek. Dat is een van de grootste misvattingen die bestaan in het muziekmilieu. Telkens als wij onze nek uitsteken, beloont het publiek ons daarvoor. Het is geen bende idioten! Als je elke dag de symfonieën van Beethoven, de Carmina burana en de seizoenen van Vivaldi programmeert, neemt het publiek je op den duur niet meer au sérieux. Het OPL doet dat wel en stelt een avontuurlijke ontdekkingstocht voor. Dat is volgens mij de sleutel tot het succes van dit orkest.

wanneer: 08/12/2010 om 20.00
ticket: € 9/20/29/37

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni