1460 Wings concertfoto1

Eric Sleichim & Bl!ndman: Wings/The drama of the skies

Michaël Bellon
© Agenda Magazine
03/02/2015

Binnenkort worden voor de 87e keer de Oscars uitgereikt. In 1929 was dat voor de eerste keer het geval. Toen won Wings van William A. Wellman uit 1927 de allereerste Academy Award voor beste film én voor beste special effects. De stille liefdes- en oorlogsfilm, met voor die tijd spectaculaire beelden van luchtgevechten, is nu te zien met een al even spectaculaire score van hedendaagse muziek, uitgevoerd door het drumkwartet van Bl!ndman.

Wings gaat over twee gevechtspiloten die verliefd zijn op dezelfde vrouw, maar naar de Eerste Wereldoorlog moeten. Ter vervanging van de originele geluidsband selecteerde artistiek leider Eric Sleichim van Bl!ndman een aantal percussiestukken uit de 20e en 21e eeuw, die hij aanvult met eigen composities, en uitvoert samen met het kwartet Bl!ndman [drums].

Eric Sleichim: "Het is de zesde stille film waar ik muziek bij maak, maar de eerste met een hollywoodverhaal over liefdesrivalen en de dramatiek van sneuvelende soldaten. Het was een uitdaging, maar uiteindelijk ben ik heel blij met het resultaat, en de toeschouwers blijkbaar ook. De productiemiddelen voor Wings waren voor die tijd ongezien. De luchtgevechtsscènes zijn ook vandaag nog indrukwekkend. Ze filmden met camera's die op de romp van de dubbeldekkers werden vastgeschroefd. Amateurisme, maar met een verbluffend resultaat. Toch zijn er scènes die veel te lang duren naar onze smaak nu. De muziek is dus enorm belangrijk. Ik heb bij elke scène heel specifieke fragmenten gekozen van verschillende hedendaagse componisten met een heel eigen esthetica: Xenakis, Julia Wolfe van het New Yorkse Bang on a Can, Stockhausen, Takemitsu…"

"Uiteindelijk lijkt het alsof alles voor deze film geschreven is. Soms gaan we mee met de film door bij een liefdesscène een zacht pianomoment te spelen of bij een gevechtsscène een zwaar percussiemoment. Maar we kunnen ook pathetische passages overbruggen door ertegenin te gaan. We werken dus met parallelle lijnen en contrapunt. En we hebben een heel groot instrumentarium. Heel veel percussiemateriaal, maar ook een marimba, vibrafoon en xylofoon voor de thematische lijnen, en veel elektronica, draaitafels, een Moog-synthesizer, een theremin. Dat geeft enorme mogelijkheden om klankwerelden op te roepen, terwijl je op een bepaald moment ook pure stiltes kunt gebruiken om de scènes hun plaats te geven. Zo merk je dat je met muziek toch op een onvoorstelbare manier het kijken en de perceptie kunt beïnvloeden. Ook bij films die al bijna honderd jaar oud zijn."

data: 6/2, 20.30

tickets: €12/16

waar: Kaaitheater, Brussel-Stad

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Muziek, Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni