1410 helder moutinho foto 9

Hélder Moutinho tast naar de roots van de fado

Benjamin Tollet
© Agenda Magazine
21/01/2014

Hélder Moutinho stond in 2013 nog op de planken van Bozar met Quinteto Lisboa. Deze keer komt de beroemde fadozanger terug in eigen naam om zijn nieuwe album 1987 voor te stellen. “De muziek is eenvoudig, zodat alle aandacht kan gaan naar de poëzie.”

Hélder Moutinho is niet enkel fadista, hij is ook componist en dichter. Zijn vierde album 1987 is een conceptalbum waarin hij liefdesgedichten van vier dichters (waaronder hemzelf) op muziek zet. “Elke dichter heeft vier gedichten geschreven die elk een verhaal vertellen,” vertelt Moutinho.

Waar gaan die verhalen over?
Hélder Moutinho:
Jose Fialho heeft Ressaca de Uma Relação (kater van een relatie) geschreven over de verschillende fases bij het einde van een relatie: het verdriet, de hoop dat het terug goed kan komen. Pedro Campos schreef een tekst over het leven van Maria da Mouraria, een jonge vrouw over wiens fictieve leven heel wat fado’s geschreven zijn. A Historia de Um Desencontro (het verhaal van een verkeerde relatie, red.) van João Monge gaat over de kleine ontmoetingen en strubbelingen tussen mensen. Campos is een belangrijke dichter van de nieuwe generatie, hij heeft teksten geschreven voor ondermeer Mariza, Ana Moura en Antonio Zambujo.

En dan is er nog uzelf.
Moutinho:
Ja, Os Dias da Liberdade (de dagen van de vrijheid, red.) is autobiografisch. Het begint bij mijn adolescentie en de periode na de Anjerrevolutie, een tijd van hoop en vrijheid. Dan gaat het verder over mijn eerste liefde, over het volwassen worden. Als jongvolwassene temidden de sex, drugs & rock’n’roll besef besef je dan plots dat je, temidden de menigte, eigenlijk toch maar eenzaam bent. Mijn verhaal wordt afgesloten bij het vinden van de persoon aan wiens zijde we een veilige thuishaven zullen creëren.

Muzikaal blijft het album trouw aan de basiswaarden van de fado, met slechts Portugese gitaar, gitaar en bas.
Moutinho:
Klopt, ik wilde op dit album terugkeren naar mijn wortels, fado in zijn puurste vorm waar vooral de woorden belangrijk zijn. Ik heb niet getracht jazzachtige muziek te componeren, de muziek staat in dienst van de poëzie die een boodschap wil overbrengen. Ik zal in Bozar over elk nummer een korte uitleg geven in het Engels zodat het publiek kan volgen.

Wat is er in 1987 gebeurd?
Moutinho:
Dat is het jaar dat ik 18 werd, een belangrijk jaar in mijn leven. Het volwassen worden, beslissen wat ik in mijn verdere leven zou doen. Op internationaal niveau is het ook een jaar van revoluties, van strijd voor vrijheid en tegen racisme. Dat zijn waarden die toen vrij veel indruk op me gemaakt hebben en die ik nog steeds in me meedraag.

U hebt onlangs ook uw eigen fadoclub geopend?
Moutinho:
Ja, de Casa da Cidade in het hart van de Mouraria, de volksbuurt van Lissabon. Ondanks dat het de bakermat van de fado is, was er tot noch toe geen echte fadoclub. Dat is omdat de mensen eerder in bars, collectieven en verenigingen samenkomen om te zingen, maar nu heeft de Mouraria dus ook een heuse fadoclub waar ik elke avond zing, soms met guests als mijn broer Camané of Mariza.

datum: 30/1, 20.00

ticket: €22

waar: Bozar

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni