Heroïek en furie met contratenor Philippe Jaroussky

Roel Daenen
© Agenda Magazine
03/12/2011
In de achttiende eeuw was de castraat allesbehalve een randfenomeen. Betrouwbaar bronnenmateriaal ontbreekt, maar schattingen geven aan dat men toen in Italië jaarlijks – doorgaans met toestemming van de ouders – zo’n 4.000 jonge jongens met een veelbelovende stem castreerde. De ingreep gebeurde voordat de puberteit en bijgevolg de stemkering begon.

Componisten schreven voor deze uitvoerders behalve snelle en virtuoze muziek vol coloraturen en andere showelementen, ook zeer rustige, vaak zeer zacht gezongen aria's, met een diepere inhoud. Dat leverde heel rijke en interessante muziek op: naast de heroïsche en furieuze delen was er ook plaats voor muziek waar meer inlevingsvermogen voor nodig is. Ook dat was een specialiteit van deze zangers, precies omdat ze een grotere longinhoud hadden dan vrouwen. Daardoor konden ze erg lange zinnen maken zonder te moeten ademen. In langzame aria's met meer emotionele diepgang kwam die kwaliteit uitstekend tot haar recht.

De Franse contratenor Philippe Jaroussky is een van de vurigste en meest geliefde pleitbezorgers voor dit repertoire. Hij heeft net een adembenemende en uiterst gesofisticeerde cd uit, met duetten met collega-contratenor Max Emanuel Cencic en Les Arts Florissants van William Christie (verschenen bij Virgin Classics). Voor dit concert met het Freiburger Barockorchester put Jaroussky uit Händelopera's als Giulio Cesare in Egitto, Radamisto en Oreste. Händel verstond de kunst van de 'affecten' als geen ander. Anders gezegd: muzikaal vuurwerk verzekerd.

Philippe Jaroussky / Freiburger Barockorchester
wanneer
: 6 december 2011 om 20.00 uur
tickets: 16 / 34 / 55 / 68 euro
--------------

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni