Kitty, Daisy & Lewis eren John Lee Hooker

Georges Tonla Briquet
© Agenda Magazine
11/09/2011
De rootsmuziek uit het interbellum is hip tegenwoordig. De jonge generatie eert opnieuw de oude meesters. Denk maar aan C.W. Stoneking, Carolina Chocolate Drops en The Golden Glows. Het Britse trio Kitty Daisy & Lewis grijpt eveneens terug naar die periode maar verbreedt stilaan dit spectrum.

Ze zijn amper twintig maar de muziek van Kitty, Daisy & Lewis klinkt alsof het om fieldopnamen gaat uit het grote archief van pionier Alan Lomax. Op de nieuwe cd eren ze tevens uitgebreid John Lee Hooker, helemaal in het spoor van Johnny Rivers en zijn legendarische live-platen opgenomen in The Whisky à Go Go'. Wie hen deze zomer aan het werk zag in Peer kan het beamen. Daarnaast goochelen ze nu ook met old school ska en dit in gezelschap van niemand minder dan Rico Rodriguez, de legendarische Jamaïcaanse trombonist die nog aan de zijde stond van Prince Buster en The Specials.

Daar waar hun debuutschijf gebaseerd was op nummers van anderen, horen we op Smoking In Heaven enkel eigen werk. Kitty over deze koerswijziging: "Hierdoor kregen we meteen meer ruimte om te experimenteren. We hebben het spectrum van de rootsmuziek wat opengetrokken. We grijpen nog steeds terug naar eenzelfde basis maar voegen er andere invloeden aan toe."

Voorlopig toch nog geen hiphop of r&b al zijn ze daar niet radicaal tegen, vertelt Kitty verder. "Het is gewoon zo dat we de vibes, het ritme en de sound van het oude materiaal verkiezen. Er zit meer gevoel in. Je hoort duidelijk dat de mensen zich amuseerden. Die platen klinken ook alsof je er zelf bij was tijdens de opnamen. Vandaar dat we onze muziek tevens op vinyl uitbrengen. De digitale cd-sound is een totaal ander gegeven."

Zwarte muziek
Via de retrohoes van de eerste plaat, het gebruik van analoge opnameapparatuur uit vervlogen tijden en hun eigen vintage look trok het trio van meet af aan een welbepaald publiek aan. Een wel doordachte zet of niet? Lewis legt uit. "We zijn zeker niet op zoek naar een cool imago. De hoes, het vinyl, de kledij, de muziek, het is gewoon een logisch geheel. Je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat we ons kleden volgens een bepaalde manier, maar dat is eigen aan elk muziekgenre. Wij houden van de muziek uit een ander tijdperk en zijn beïnvloed door de stijl uit die periode. Aanvankelijk waren we gefascineerd door de oude country en droegen meer western kleding. Geleidelijk aan verschoof het accent naar de zwarte muziek en dat weerspiegelt zich ook in onze kledij."

In tijden dat rokers haast als paria's beschouwd worden, komen Kitty, Daisy & Lewis met een cd-titel als Smoking In Heaven op de proppen, inclusief aangepaste hoesfoto. Een provocatief kantje? Daisy pareert meteen: "We vinden die hele antirookcampagne wat overdreven maar het was zeker niet onze bedoeling te provoceren. Het is gewoon een foto, genomen tijdens een van onze dagelijkse bezigheden, roken. Toen Bob Marley met een grote spliff op een van zijn hoezen prijkte, trok niemand zich dat aan. Waarom zou men er nu aanstoot aan nemen?"

Goedkeuring van ouders
Ze hebben alleszins de goedkeuring van hun ouders want die gaan zelfs mee op tournee. "Muziek is bij ons een familieaangelegenheid" gaat Daisy verder. "Vader doet al jaren de mixing in de befaamde Exchange Studio in Londen en moeder maakte ooit nog furore als groepslid van de punkformatie The Raincoats. Zij kennen dus wel het wereldje en dat heeft zijn voordelen."

Voor de vinylfanaten vermelden we dat Smoking In Heaven ondertussen ook verkrijgbaar is in een box met acht 78-toerenplaten, weliswaar met een aangepast prijskaartje. Retrorockers noteren best ook al de concerten van Imelda May (24.10) en Wanda Jackson (25.10) in de AB.

start: 20.00 uur
tickets: 20 / 23 euro

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni