KlaraFestival: 5 tips voor muzikale melancholie

Roel Daenen
© Agenda Magazine
30/08/2013
Ook deze negende editie van het KlaraFestival bekoort de klassieke muziekliefhebber twee weken lang met een veelzijdig programma. Naar goede gewoonte verbindt het festival bekend met onbekend werk, ‘oude muziek’ met modern en hedendaags, ja zelfs jazzy stuff, grote orkestrale falanxen en koren met intieme kamermuziekbezettingen, en jong talent met sterren uit de wereld van de klassieke muziek. AGENDA selecteerde vijf tips.

B'Rock

Ook B'Rock - het barokorkest dat in binnen- en buitenland de superlatieven van critici en het publiek opstapelt - doet waar het in uitblinkt: een intelligent samengesteld programma brengen, met Dowlands grootste hit Lachrimae, or seven tears, in confrontatie met muziek van die andere Britse reus, Benjamin Britten, wiens Lachrimae for viola and strings met de ondertitel Reflections on a song of Dowland expliciet refereert aan het werk van diens beroemde voorganger. En verder ook met muziek van Purcell, Muffat en… Paul Hindemiths Trauermusik uit 1936 - gecomponeerd ter gelegenheid van het overlijden van de Britse vorst Georges V. Ook bijzonder wordt de begeleidende video-installatie van beeldend kunstenares Anouk De Clercq.

Info: Lachrymae 4/9, 20.00, €20/25/30, Flagey

Bl!ndmaN [SAX]

Als er één concert is dat illustreert waar het KlaraFestival voor staat - pleitbezorger van het uitdijende repertoire dat we 'klassieke muziek' noemen - is het dat van Bl!ndman, de Brusselse muzikale avonturiers die dit jaar hun 25e verjaardag vieren. Bl!ndman is met zijn gezond nieuwsgierige en immer zoekende, experimentele omgang met het muzikale materiaal, hoe oud of complex dat ook is, een pars pro toto voor het festival. Dit concert begint met 'Go crystal tears' van de Engelse renaissancecomponist John Dowland, waaraan het festival zijn naam ontleent. Dowlands gesofisticeerde repertoire met zijn uitgesproken voorliefde voor de melancholie in al zijn gedaanten én de impact ervan op latere componisten, is kundig doorheen het festival geweven. In de handen van Bl!ndman-roerganger Eric Sleichim wordt de muziek van Dowland en Bach in een bezetting voor saxofoons, tubax en elektronica een feest van fluwelen klankkleuren.

Info: go crystal tears 8/9, 20.00, €15/20, Flagey

Hervé Niquet & Le Concert Spirituel

Voor dit concert zien Hervé Niquet en zijn (eveneens jarige) Le Concert Spirituel het groot, groter en grootst. Op het programma staat de recent ontdekte polyfone krachttoer van de Florentijnse renaissancecomponist Alessandro Striggio, hofcomponist bij de Medici. Goed voor minimaal veertig stemmen en een - voor de normen van barokmuziek - orkestrale monsterbezetting, met onder meer twee orgels, evenveel klavecimbels en nog een rist blaasinstrumenten. Aansluitend krijgt u nog meer opulente, meerstemmige muziek uit het zestiende- en zeventiende-eeuwse Italië.

Info: Florentine Flamboyance 2/9, 20.00, €24/34, Kapellekerk

Quartet-Lab

Wat gebeurt er als een strijkkwartet aantreedt met vier van 's werelds grootste solisten? Hooggespannen verwachtingen, dat zeker. Maar evenzeer een spannend programma, zoals blijkt uit hun naam, waarin een inhoudelijk voornemen doorklinkt. Zelf omschrijven ze het zo: "Quartet-Lab zal een laboratorium zijn: een forum waar we nieuwe vragen willen stellen, veel meer dan oude antwoorden geven." Die nieuwe vragen schuilen onder meer in de kwartetten van Beethoven en Britten. Maar beslist ook in het Black angels-kwartet uit 1970 van de Amerikaanse avant-gardecomponist George Crumb, een werk boordevol referenties - waaronder het bloedmooie 'Der Tod und das Mädchen' van Schubert én, opnieuw, Dowland. Crumb vatte ook de sfeer van het Amerika van die tijd. Niet toevallig schreef hij op de partituur 'in tempore belli' - in tijden van oorlog.

Info: Black Angels 11/9, 20.00, €15/20/25, Flagey

Jérémie Rhorer, Collegium Vocale Gent, Le Cercle de l'Harmonie

De dodenmis van Mozart behoort intussen tot het ijzeren repertoire, en terecht. Over dat Requiem is bijna evenveel zin als onzin geschreven. Dat kwam door de omstandigheden waarin Mozart het schreef - hij liet het onvoltooid achter op zijn sterfbed - die ervoor hebben gezorgd dat er om het werk altijd een zweem van mysterie is blijven hangen. Mozart zei dat hij het gevoel had dat hij zijn eigen dodenmis aan het schrijven was. En dat is er duidelijk aan te horen: de sombere orkestrale klanken roepen visioenen van doodsangst op - zo vond Beethoven het werk "te wild en te verschrikkelijk" - en contrasteren met stralende schoonheid en vredevolle berusting. Een uitvoering met Mozart-specialist Jérémie Rhorer en een gereputeerd ensemble en dito koor. Als afsluiter van deze negende editie kan dat tellen.

Info: Mozart Requiem 13/9, 20.00, €20/40/58/74, Bozar

Klarafestival
wanneer
: 30 augustus > 13 september 2013
tickets: festival pass: €99
waar: Bozar, Flagey, De Munt, KVS, Kapellekerk, Mr. Wong

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni