Marni Jazz. ‘De muziek kan alle richtingen uit’

© Jacky Lepage

Een rits nationale topsterren, twee cd-premières, internationale gasten en de piano als centraal instrument, dat zijn de ingrediënten waarmee Marni Jazz het publiek wil aantrekken voor deze dertiende editie.

Rode draad dit jaar is de piano. Wie beter dan Jef Neve om de concertreeks te openen? Hij doet dat solo met zijn cd One als basis. “Zo helemaal alleen achter de piano, is jezelf blootgeven,” verklaarde Neve bij de release. “Het probleem was aanvankelijk dat ik me interessanter opstelde dan ik was omdat ik de hete adem van Keith Jarrett, Brad Mehldau en Herbie Hancock in mijn nek voelde. Ik wilde even goed zijn. Gelukkig wees mijn geluidstechnieker op deze foute zienswijze en besefte ik op tijd dat niemand zit te wachten op een kopie.” Het resultaat: een muzikale tranche de vie boordevol humor, liefde en tristesse en met een eigen versie van de Stromae-hit Formidable.

Nathalie Loriers, de grande dame van de Belgische jazzpiano, komt eveneens naar Marni afgezakt en dit in gezelschap van een andere vrouwelijke jazzster, de Nederlandse saxofoniste Tineke Postma. Met Le Peuple Des Silencieux brachten ze een eerste trio-cd uit. Ondertussen klikt het zo goed dat ze daags na het concert in Marni de studio induiken voor een vervolg. Tijdens het festival brengen ze in avant-première reeds een aantal nieuwe composities. Over het geheim van hun succesvolle samenwerking zegt Loriers: “Zij is heel flexibel en professioneel. Met haar kan de muziek alle richtingen uit.” Man in de branding is bassist Nicolas Thys.

Lorenzo Di Maio komt met zijn debuut-cd als leider. Black Rainbow laat niet alleen een uiterst fijnzinnig gitarist horen maar tevens een volwassen componist die de nadruk legt op atmosfeer en op de gepaste plaats ruimte laat aan enkele jongen wolven van de nieuwe generatie. Andere held uit diezelfde lichting is pianist Igor Gehenot. Zijn nieuwste cd, Delta, wordt hier eveneens voorgesteld. Net als Neve is Gehenot iemand die goed beseft dat jazz en verantwoord entertainment zeer goed kunnen samengaan.

Met The Scarlatti Book leverde Aka Moon een van de meest spraakmakende cd’s van vorig jaar af. De concerten waren navenant. Een bepalende rol was hierbij weggelegd voor gastpianist Fabian Fiorini die al jaren samenwerkt met het trio. “Er zijn genoeg pianisten die zowel klassiek als jazz spelen maar nooit de twee tegelijk. Fabrizio (leider van Aka Moon, gtb) vroeg mij echter de twee genres samen te voegen. Met het volume dat hun samenspel van saxofoon, drums en elektrische bas produceert, is dat niet simpel. Zij creëren telkens een echt trancegevoel in de lijn van Coltrane. Scarlatti is dan weer specifiek klassiek, bijna pointillisme met heel weinig noten. Alsof je aan een bokser midden een wedstrijd zou vragen dat hij zich ook even aan het bloemschikken zet. Ik kan je verzekeren dat ik na een dergelijk optreden volledig leeg ben.”

Ten slotte is er ook nog Denise King, een jazzlady pur sang, die haar op en top Amerikaans repertoire vol swing en blues te leiden.

Marni Jazz festival, 07/09 > 17/09, Theater Marni (Vergniesstraat 25, 1050 Elsene)
Tickets: €16, €18, €20. Pass 4 tickets: €55

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

BRUZZ Magazine
deze week
  • Wat met Brussel? Onze toekomst in het nieuwe België
  • De nieuwe Begijn-hofkerk van Daniël Alliët
  • Nisma Alaklouk schreef 'Brusselse vrouwen'
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Bad Boys for Life: Adil & Bilall take over Hollywood
  • The sound of the Belgian underground
  • Gudny Rosa Ingmarsdottir à fleur de peau
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement