Merdan Taplak: Global beats mash-up

Benjamin Tollet
© Agenda Magazine
16/02/2012
Na een heel stuk van Europa veroverd te hebben als Balkanbeats DJ en later als DJ met blazersorkest, verrast Merdan Taplak vriend en vijand door op zijn debuutalbum 'In it for the honey' uit te pakken met een heuse dosis elektronica. “Na veel muzikale omzwervingen heb ik mijn eigen sound gevonden.”

Merdan Taplak mixt al sinds de eeuwwisseling uiteenlopende genres als techno, house, afro, latin, dub, hiphop en reggae. Tijdens de Balkan-beathype wordt de Antwerpenaar van Turkse afkomst al snel een van België's meest gerespecteerde deejays van het genre. Twee jaar geleden voegde hij blazers toe aan zijn dj-set. Zijn Balkanbeats raasden doorheen Europa en Taplak bouwde een stevige live-reputatie uit. Het was wachten op de debuutplaat van de deejay/producer.

Op je debuutplaat ga je verrassend veel verder dan Balkanbeats…
Merdan Taplak:
Ja, na veel muzikale omzwervingen, als Balkanbeats DJ, met het orkest, heb ik gevonden wat ik wil doen: een mash-up van verleden en heden. Alle kanten van de wereld komen aan bod, met een flinke scheut elektronica. Ik vind het belangrijk dat mijn sound elektronisch, hip en modern klinkt. Ik wil mee zijn met de tijd. Ik ben ervan overtuigd dat die muzikale omzwervingen nodig waren om mijn sound te bepalen.

Het is geen wereldmuziek meer.
Taplak:
Neen, mijn muziek past niet in dat niche. Ik ga veel breder, er is ook house, dubstep, techno met invloeden uit Turkije, Afrika, India… Het gaat me om de dualiteit tussen elektronisch en niet elektronisch (de vreemde instrumenten). Die muzikaliteit vertegenwoordigt mijn identiteit: ik heb een dubbele achtergrond, ik put uit die twee culturen om een melting pot van klanken te maken.

Waar slaat de titel In it for the honey op?
Taplak
: De titel verwijst naar leuke gevoel van het muzikantenbestaan, kunnen leven van muziek. Er is geen zoeter gevoel dan op je eentje een publiek te kunnen entertainen. Ik wil dansvloermateriaal afleveren, waarop mensen kunnen feesten!

'Join the circle' doet wat denken aan The Chemical Brothers…
Taplak
: Het is nooit mijn bedoeling geweest iemand te imiteren, maar als ik vergeleken word met Chemical Brothers, dat is een groot compliment. The Chemical Brothers, Underworld, The Prodigy en Orbital zijn groepen waarmee ik gedweept heb tijdens mijn jeugd.

De hiphopbeat met traditionele instrumenten van de titeltrack doet denken aan Chinese Man.
Taplak:
Ik heb dat nummer met The Glimmers (disco-house uit Gent, red.) gemaakt. Het was oorspronkelijk een totaal ander nummer. Van het origineel dat ik heb opstuurde, bleef na hun herziening amper iets over. Ze hebben er hun eigen glimmersounds ingestoken, uit hun rijke platencollectie, met scratches en samples. Echt een mooie samenwerking.

Op 'Join the circle' haal je het beste evenwicht tussen traditie en moderniteit.
Taplak:
Dat nummer is ontstaan als loop van een sample. Daarop heb ik catchy vocals van een Turkse zangeres uit Gent gezet, halay of Turkse cirkeldans. Zij heeft van alles ingezongen en daarmee ben ik beginnen boetseren. 'Via via' is het nummer dan bij Fat Jon beland, een rapper uit Ohio. Zijn vocals hebben de track alweer een andere richting ingestuurd. Je begint van niks (een sample, een idee) en komt tot een resultaat dat ver afwijkt van het originele. Te gek gewoon!

start: 20.00 uur
tickets: 16 / 19 euro
------------

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni