Mira laat het Verkavelingsvlaams achter zich

Tom Peeters
© Agenda Magazine
12/01/2012
Op haar nieuwe album schakelde Mira dan toch over van de gij- naar de jij-vorm. En ook al klinken haar teksten wat suggestiever, de herkenbaarheid van haar liedjes blijft haar grootste troef. “Mensen denken dat ze mij kennen.”

Veel artiesten zijn bang om zichzelf prijs te geven, maar Mira Bertels (29) - op een podium kortweg Mira - heeft er nooit problemen mee gehad. "Een gevolg van mijn opvoeding waarin het tonen van je gevoelens werd aangemoedigd," zegt ze aan de vooravond van de livepremière van haar nieuwe titelloze cd.

Eerder zong ze al over te vuile wc's, een teveel aan keuzes en depressie. 'Kijk, iemand die durft te zingen wat ik denk en voel,' dachten velen, vaak ook aangesproken door het herkenbare tussentaaltje waarin ze haar songs verpakte.

Vijf jaar na debuut In de daluren en drie jaar na Stukken van mensen zingt ze nog steeds over de kleine en grote vraagstukken waar haar generatiegenoten mee worstelen, of ze nu aan hun pc gekluisterd zijn of met hun beide voeten in het echte leven staan. Maar het tussentaaltje is weg. "Vroeger voelde ik gêne om in het AN te zingen. Ik vreesde dat dat onnatuurlijk zou overkomen. Na een geslaagd experiment met enkele nummers in het AN, heb ik het Verkavelingsvlaams achter me gelaten. Ik zal er ook niet snel meer naar teruggrijpen."

Nieuwe nummers als 'Foto's van feestjes' en 'Het plan' blijven niettemin typische Mira-reflecties bij het nu. In het eerste beschrijf je wat je voelt als je een ex ziet passeren op foto's (van feestjes) van Facebook-vrienden. In het tweede lijkt alles goed te gaan, maar heerst er relatietwijfel.
Mira: Ik ben blij dat je dat herkend hebt, want ik probeer tegenwoordig iets suggestievere, meer gelaagde teksten te schrijven. 'Het plan' is inderdaad een schets van een hedendaagse relatie die wel oké is, maar waarin je eigenlijk niet verder kijkt dan de plannen die je maakt op korte of lange termijn. Dromen en plannen hebben is voor veel generatiegenoten de basis om in een relatie te zitten. Ik ben zelf heel trouw en zit in een lange relatie, maar toch dringt de samenleving ook aan mij het gevoel op dat ik iets aan het missen ben.

Ik ben niet per se op zoek naar die actuele invalshoeken. Het mag geen truc worden. Trouwens: alleen als ik zo'n idee kan linken aan een ervaring, levert het ook resultaat op, zoals bij 'Foto's van feestjes', dat erg autobiografisch is. Dat werkt de herkenbaarheid in de hand.

En fans herkennen zich in je teksten?
Mira: Ja, meer zelfs. Ze denken soms dat ze mij persoonlijk kennen, terwijl ze natuurlijk alleen de zangeres kennen. Dat heeft al tot ontgoochelingen geleid. Als ik een persoonlijke mail beleefd beantwoordde, maar erbij zei dat ik echt niet met hen kon afspreken, klonk het weleens: 'Maar jij bent toch zo open en joviaal, waarom niet?' Ondertussen heb ik geleerd wat duidelijker te zijn.

In de tv-show Goedele werd je naast Eva De Roovere en Hannelore Bedert opgevoerd als een van de nieuwe 'hippe' kleinkunstmeisjes. Maar kleinkunst…
Mira: … blijft inderdaad een raar woord. Het wijst naar het verleden, klinkt helemaal niet hip. Ik denk dat iedereen die nu in het Nederlands zingt stiekem of zelfs openlijk hoopt dat dat woord definitief verdwijnt. Zelf zullen we vooral live wat ruwer uit de hoek komen. Dat heb ik onder meer te danken aan mijn producer en gitarist Christophe Albertijn. We hebben willen aantonen dat soberheid ook heel stoer kan klinken.

start: 20.00 uur
tickets: €12
--------------

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni