1415 Neneh Cherry

Neneh Cherry: 'We spelen wat we voelen'

Tom Peeters
© Agenda Magazine
25/02/2014

25 jaar na haar doorbraaksingle “Buffalo Stance” en 18 jaar na haar vorige soloalbum met de wereldhit “7 Seconds” is er eindelijk Blank Project. “Ik kan alleen maar uitpakken met muziek die oprecht aanvoelt en er ook echt iets toe doet,” zegt Neneh Cherry terwijl ze ons uitlegt waarom het wachten de moeite loonde.

De Zweeds-Sierra Leonese zangeres, rapper en deejay veroverde de wereld met de naam die ze kreeg van haar stiefvader, wijlen Don Cherry, de Amerikaanse jazztrompettist.

Over een dikke week wordt ze 50, maar dat is geen reden om op haar lauweren te gaan rusten. Op Blank Project, opgenomen onder de kundige, gepast sobere begeleiding van de geweldige Kieran Hebden, beter bekend als Four Tet, lucht ze haar hart over alles waar ze het voorbije anderhalf decennium over zweeg.

Begin jaren 1990 was ze een moederfiguur voor Portishead en Massive Attack, nu lijkt ze die draad opnieuw op te nemen. Na een album met het freejazzcombo The Thing, dat wat tussen de plooien viel, gaat ze samen met Hebden én met RocketNumberNine, het jazz-, punk- en elektronica-ensemble waar Thom Yorke wild van is en dat haar vorige zomer al begeleidde op Couleur Café, voluit voor de kruising tussen eigentijds en menselijk.

Toen je de plaat opnam moest je voortdurend aan Crosby, Stills, Nash & Young denken, opvallend voor een artieste die bekend is voor haar melting pot van hiphop, jazz, pop en elektronica.
Cherry: (lacht) De studio bevond zich in een omgebouwde kerk. Die was verbonden met een klassiek Amerikaans landhuis met een grote veranda. ’s Ochtends voor de repetities keken we op die porch uit over een bos. Een typische Crosby, Stills, Nash & Young-albumhoes, toch? We hebben het album ingeblikt in Woodstock, niet omdat we op zoek waren naar de heilige graal, maar omdat Kieran daar de helft van het jaar woont, en hij was de énige die de plaat mocht producen van ons. De plek was ideaal voor ons… zo sereen, en het was zalig even niet afgeleid te worden door al die moderne technologie die onze levens tegenwoordig beheerst.

Ideaal ook voor een plaat die openhartig klinkt en spaarzaam gearrangeerd werd met schuchtere synthesizers en drumritmes.
Cherry: Het moest rauw blijven. Ook Kieran wilde de muziek vastgrijpen in zijn meest pure vorm. Hij voelde heel goed aan welk geluid een bepaalde track kon dragen, spitste zich daar dan vervolgens op toe en liet al de omliggende geluidjes achterwege. Het enige dat wij moesten doen was loslaten. Deze muziek schrijven was voor mij een beetje als in een biechtstoel gaan zitten, en dat doe je niet in een overgemanipuleerde massa van geluiden. De lagen zitten dit keer in het emotionele bereik. Dat trekken we ook live door. We spelen wat we voelen.

Er moest je blijkbaar heel wat van het hart. Wie zijn bijvoorbeeld de slangen in “422”?
Cherry: Oh, de slangen. (lacht) Mmm… zonder hippydippy te willen klinken zijn het al de negatieve krachten van het leven: mensen die je niet begrijpen of die over je roddelen, schijnheiligen, maar ook verleidingen. Door muziek te schrijven, probeer ik nog altijd een inkijk te krijgen in waar het hier allemaal om draait.

Vreemd toch dat je dan zo lang geen nieuwe plaat maakte? Te veel slangen ontmoet op je pad? Woog het rolmodel zijn te zwaar?
Cherry: Maar muziek maken is ook iets heel vreemd. Het is iets privé, en toch weer niet, want je wil het ook loslaten en delen. Toen ik doorbrak vond ik het cruciaal om een statement te maken over wat ik als jonge vrouw belangrijk vond en ik voelde op een hanige, haast brutale manier dat niets me kon tegenhouden. Ik was vereerd dat anderen daarop reageerden. Die rol als rolmodel heb ik echter nooit heel serieus genomen. Ik ben geen politica. Maar op een bepaald moment wordt je muziek ook een product en dat maakt je leven nog gecompliceerder. Ik voelde heel sterk de behoefte om me daartegen af te zetten. Ik wilde niet opgesloten zitten in een popindustrie. Ik moest eerst een plek vinden die… wat linkser was, waarin ik oprecht kon zijn, want ik vind het nog steeds van levensbelang dat je in de ruimte die je ter beschikking hebt en waarin mensen je zien ook echt iets te vertellen hebt. Nu pas ben ik daar opnieuw klaar voor.

data: 3/3, 20.00

tickets: UITVERKOCHT

waar: Ancienne Belgique

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni