Philippe Herreweghe: ‘Het niveau ligt veel hoger dan vroeger’

Roel Daenen
© Agenda Magazine
10/11/2011
Philippe Herreweghe is al twintig jaar artist in residence in het Paleis voor Schone Kunsten en is er een van de sterkhouders van het muziekprogramma. Maar er zijn nog andere verjaardagen die Herreweghe viert, zoals onlangs de veertigste jaargang van zijn koor Collegium Vocale.

Philippe Herreweghe behoort tot het selecte kransje Belgische dirigenten dat decennialang zijn plaats aan de internationale top weet te verzekeren. "Ik heb in die tijd veel meegemaakt," zegt Herreweghe terugblikkend op zijn lange carrière. "We moeten zo'n 120 platen hebben opgenomen, 5.000 concerten gegeven, veel gereisd, hard gewerkt. Het muzikale landschap is in die veertig jaar ook grondig veranderd. Het is momenteel in de mode om pessimistisch te zijn. Ten dele valt dat te begrijpen, omdat er ook reële crisissen zijn. In Spanje en Italië is de crisis duidelijk voelbaar en zijn er veel minder concerten. In Nederland worden er zelfs orkesten afgeschaft!"

"Goed, globaal gezien is de evolutie in de sector alleen maar positief. Er zijn tien keer meer concerten dan vroeger. Neem nu een kleine stad als Gent. Toen ik daar opgroeide, was er gemiddeld één concert om de veertien dagen. Anno 2011 heb je er bijna dagelijks een concert - om nog maar te zwijgen van Brussel. En ook wat het publiek betreft: dat is... verdertigvoudigd! Als concertganger zit je op rozen: je hebt veel meer keuze, het repertorium is veel rijker, interessanter en gevarieerder. En, ten slotte, het niveau ligt onvergelijkbaar veel hoger dan vroeger. Ik vertel geen geheimen als ik zeg dat onze orkesten nu véél beter spelen dan die decennia geleden. En het Paleis voor Schone Kunsten was in die tijd ook ingedommeld. Het was een provinciaal nest. Dankzij Paul Dujardin staat het weer op de wereldkaart."

Naar aanleiding van uw twintigste seizoen bij Bozar brengt u de Missa solemnis, op. 123.
Philippe Herreweghe: Beethovens Missa solemnis is een van de meesterwerken uit de literatuur, die ik - net als de Mattheüspassie van Bach - geregeld uitvoer. Ik zou graag alle grote oratoria, van Haydn tot en met het werk van hedendaagse componisten, op plaat zetten. Dat is zo'n beetje mijn specialiteit. Ik ben mijn carrière namelijk begonnen met het dirigeren van koren. En daarna kwamen de orkesten. Alles wat koor en orkest combineert is daardoor zo'n beetje mijn domein. Er zijn ontzettend veel goeie orkestdirigenten. Maar die kunnen dan iets minder goed overweg met koren.

Waarom lanceerde u vorig jaar uw eigen label, Phi?
Herreweghe: Ik heb jaren samengewerkt met Harmonia Mundi, en dat verliep altijd heel goed. (Fijntjes) Op een bepaald moment vond ik het wel prettig, zoals je dat nu zegt, om een eigen label te hebben. En toen die kans me werd geboden om op te nemen wat ik wil, wanneer ik wil, met wie ik wil... Opnemen bij Harmonia Mundi moest passen in een globale strategie. Als ik bijvoorbeeld iets wou opnemen met die of die violist, dan kon dat niet, omdat ze een huisviolist hadden. Phi is uiteraard een knipoogje naar mijn voornaam, maar in het Grieks verwijst het ook naar de gulden snede, als een bron van schoonheid.

Orchestre des Champs-élysées Philippe Herreweghe
wanneer: 15 november 2011 om 20.00 uur (Documentaire ‘40 jaar Collegium Vocale’ om 18.15 uur)
tickets: € 16 / 34 / 55 / 68
---------------------------

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni