[Pias] Nites: Balthazar duikt in het donker

Tom Zonderman
© Agenda Magazine
13/02/2013
De jaarlijkse [Pias] Nites worden stilaan een keurmerk. Booka Shade, alt-J en Jason Lytle zorgen voor internationale gloed, maar vooral het inlandse vuurwerk van The Magician en Balthazar zal de nacht verlichten. "Wij zoeken naar een balans tussen licht en donker," zeggen de jongens van Balthazar.

Balthazar kwam pas ver in 2012 met zijn nieuwe plaat aanzetten, maar groeide alsnog uit tot dé Belgische band van het jaar. Het onderstreept de klasse van het Gents-Brusselse vijftal. Op Rats, hun tweede album, paart de groep onder leiding van Maarten Devoldere en Jinte Drepez fijnzinnige arrangementen met blazers en strijkers aan schaduwrijke teksten. In hun akoestische sixtiespalet zijn Cohen, Gainsbourg en Dylan nooit ver weg.

Ook over de grenzen groeit de respons. Rats kreeg meteen een Europese release. Vooral in Frankrijk begint het aardig te lopen, onlangs verkochten ze er de Parijse concertzaal La Cigale ei zo na uit. Vorig jaar waren er concerten op het belangrijke Amerikaanse showcase-festival SXSW en in New York, en afgelopen week werd er een aanval gedaan op het bastion van de UK, in het zog van Local Natives.

"Dat was ons eerste charmeoffensief. Het is nog vroeg om te zeggen dat we daar een voet tussen de deur hebben," zegt Maarten Devoldere, net terug van een persdag in Londen. "Maar goed, we zijn wel al opgepikt door BBC Radio 6, dat alternatieve pop een warm hart toedraagt. Het is wel leuk om weer eens van nul te beginnen en te knokken voor elke seconde aandacht. Dat scherpt de ambitie."

Zweden, Noorwegen, Denemarken, Frankrijk en Nederland staan ook op jullie tourschema. Richten jullie jullie pijlen langzaamaan meer op het buitenland dan op België?
Maarten Devoldere: Nee, dat zou idioot zijn. We proberen gewoon in het buitenland even ver te raken als in België. Maar we willen vooral overal gelijktijdig een verhaal opstarten, niet eerst drie platen uitbrengen in België, hier groot worden, en dan naar het buitenland trekken. Daardoor staan we tegenwoordig misschien wel wat minder op Belgische podia, dat is waar. Maar wanneer we hier spelen is het dan wel telkens feest. (Lacht)

Bevalt het tourleven jullie?
Devoldere: Goh, het is veel wachten, zoals het cliché luidt. Je zoekt manieren om de verveling wat tegen te gaan. Vroeger gingen muzikanten aan de drank of zochten hun roes in drugs. Ik probeer veel te lezen.

Rock-'n-roll! Is een band nog 'gevaarlijk'?
Devoldere: (Lacht) Voor ons zit rock-'n-roll in de vrijheid die je afdwingt. Oké, als je echt geld wilt verdienen moet je compromissen sluiten en gedisciplineerd zijn, dan ben je geketend. Maar dat heb je toch min of meer zelf in de hand.
Jinte Deprez: (Chocoladekoek in de mond) Toeren is nog het minst gevaarlijk.
Devoldere: Het is een schoolreis, alles is van a tot z geregeld.
Deprez: Ik zie het als de vakantie na het harde creatieve werk. (Lacht) Het is brainless, maar je leert wel je eigenwaarde kennen. Eerst wil je je bewijzen, je wilt niet de pussy zijn van het rock-'n-rollcircus. Je feest en speelt hard, maar dat hou je niet vol. Nu hebben we ons evenwicht meer gevonden, en ontdekt dat je ook met zachte muziek sfeer kunt maken.
Devoldere: Toeren is een soort triomftocht voor oude overwinningen. Je geniet van het succes van een plaat van twee jaar geleden. Los daarvan vind ik leven in Brussel, gewoon thuis zijn, veel avontuurlijker dan onderweg zijn.

Waarom heb je Gent voor Brussel ingeruild?
Devoldere: Ik heb zes jaar graag in Gent gewoond, maar het is een dorp, hè. Gent is weinig anoniem, het is vree kijken en bekeken worden. Brussel is misschien minder comfortabel, maar de prikkels zijn tegelijk hoger en lager. Alles is hier gemixt. Dat vind je niet in Parijs of Londen.
Heeft Brussel zijn weg naar Rats gevonden?
Devoldere: Niet qua thematiek, denk ik. Maar we hebben hier wel field recordings gemaakt, onder meer in het metrostation Hallepoort. De akoestiek vonden we prachtig, maar het was ook spannend omdat je niet veel tijd hebt om je ding te doen. Je werkt veel geconcentreerder omdat je geen zeventien overdubs kunt doen. Tussen twee voorbijrazende metrostellen op record duwen is heel anders dan in de studio op je gemak zitten rond te lummelen met een koffie bij de hand. Het geeft je gezonde stress.
Ratten associeer ik met onheil.
Deprez: De sound van de plaat is proper, maar dat woord is 'vuil'. Wij zoeken naar een balans tussen licht en donker.

Jullie creëren veel ruimte en diepte in het geluid, zoals ze dat in de sixties deden.
Deprez: Voor ons zijn de jaren 1960 het walhalla, qua eerlijkheid en authenticiteit. Wij zijn zelf opgegroeid in een muzikale rampperiode, toen wij dertien waren vierde de nu-metal hoogtij. (Lacht) Rond 2000 waren alle platen perfect gemixt, maar er zat totaal geen leven meer in.

Om de plaat te mixen zijn jullie naar LA getrokken. Wat kan er ginds wel en hier niet?
Deprez: De meeste songs zijn in onze slaapkamers opgenomen. Dat is heel dichtbij. Als je die muziek meeneemt naar de andere kant van de wereld, krijgt die weer ademruimte. Ook mentaal.
Wij maken een soort Europese pop, met veel Franse invloeden, een Amerikaanse blik leek ons een interessante clash. Ze hebben ginds ook een grote traditie van opnemen, dat voel je meteen. En het gaat er maffer toe. Ze hadden daar bijvoorbeeld een zwembad, met onder water boxen waardoor je de studiomix kon horen.

En wat gaf dat?
Deprez: Weet ik niet, het water was te koud. (Lacht) Ik heb enkel pootjegebaad.

--------------------------------------

Two of these nites

[Pias] Nites bundelt internationaal en inlands talent, grote namen en jong geweld. Buiten voor Balthazar heeft AGENDA een zwak voor onderstaande nachtbrakers.


LORD HURON
De Amerikaanse folkies van Lord Huron debuteerden zopas met het bloedmooie Lonesome dreams. Voor dromers van eenzame prairies.


ALT-J
Studiekoppen kunnen ook ontroerende muziek bij elkaar klussen. Alt-J was met zijn succulente avant-gardepop een van de smaakmakers van 2012.


JASON LYTLE
Grandaddy excelleerde in indiegitaren, lofitronica en weemoed, maar is helaas niet meer. Voorman Jason Lytle solo is gelukkig het perfecte surrogaat.


THE MAGICIAN
Ex-Aeroplane-dj/producer The Magician kon er niet mee lachen dat N-VA zijn remix van Sam Sparro's 'Happiness' kaapte. De ideale beatsleverancier om je door de nacht te loodsen.

[Pias] Nites
wanneer: 15 februari 2013 (21.00 uur), €33 & 16 februari 2013 (18.00 uur), €26
waar: Thurn & Taxis, Havenlaan 86, Brussel

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni