Tien kaarsjes voor Zornik

Tom Peeters
© Agenda Magazine
26/10/2011
Ons kent ons. Dat was de vruchtbare voedingsbodem van popmuziek in Limburg in de jaren 1990. Muzikanten ontmoetten elkaar in kelders en jeugdhuizen, van rockscholen was geen sprake en er viel al evenmin iets te graaien. De sector moest kortom nog geprofessionaliseerd worden. Voor Zornik, toen nog met het achtervoegsel Breknov, een gitaarrocktrio uit Zonhoven, was dat oké.

Frontman Koen Buyse: "We stonden daar niet bij stil. Iedereen had weleens bij iedereen in een groepje gespeeld. Die groepjes splitten vaak nog voor ze een naam hadden. Door deel te nemen aan Debuutrock en Humo's Rock Rally probeerden we vooral optredens vast te krijgen. Er was geen verwachtingspatroon… tot dat ene telefoontje."

Buyse herinnert het zich levendig. Hij woonde nog bij zijn ouders en met de groep hadden ze net de halve finale van de Rock Rally gespeeld. "Een zekere Guus Fluit, A&R-manager bij EMI, hing aan de lijn. Dat ze eens wilden praten met ons. Terugblikkend was dat misschien wel het meest euforische moment uit onze carrière, want het zou alles in gang zetten. Eerst kregen we een contract voor drie singles. Die sloegen meteen aan, vooral in De afrekening van Studio Brussel. We balanceerden op de rand van alternatief en commercieel. Dat bepaalde mee ons succes, denk ik. We waren de juiste band op het juiste moment."

Het grote geluk van Zornik was dat zowel management als platenfirma een visie op lange termijn hadden. "Toen we de eerste keer op Werchter stonden, had men het klaargespeeld dat iedereen die binnenkwam een polsbandje kreeg waar Zornik op stond gedrukt. Dat moet voor heel veel mensen een hel zijn geweest (lacht), maar wij waren heel tevreden. Nu is zoiets ondenkbaar. Eigenlijk zijn we samen met TMF, dat onze clips draaide, groot geworden. We hebben altijd in videoclips geïnvesteerd omdat we dat zelf leuk vonden. Dat die clips hier en daar wat heisa veroorzaakten, denk maar aan de lesbische kus van actrices Pascale Bal en Ann Ceurvels in de clip 'It's so unreal', dat trokken we ons niet te veel aan."

Eén keer reed Zornik ferm tegen de kar van platenfirma EMI, toen Buyse zich voor de clip van 'Scared of myself' als vrouw verkleedde: "EMI was sowieso al niet opgezet met dat janetterige androgyne sfeertje dat in de media weleens over ons werd opgehangen. En nu gingen we het zelf nog opzoeken ook! We hielden toch voet bij stuk. Die clip heeft ons toen 1.000 euro uit eigen zak gekost, maar we hadden een hit te pakken. Als Peter Luts (Lasgo) ons daarna kwam vragen of hij een remix van het nummer mocht maken, dan dachten we: waarom ook niet? En het werd een nog dikkere hit. Ik ben ook gewoon in de jury van Idool gaan zetelen toen ik daar zin in had. Mensen die mij graag hebben, storen zich daar niet aan. En mensen die mij haten, die haten mij toch al. Hoe langer je bezig bent, hoe meer je jezelf veroorlooft. Eén ding zijn we nooit uit het oog verloren. We zijn steeds blijven investeren in onze concerten. Dat is onze corebusiness. Dat moet in orde zijn."

Na de AB-terugblik op tien jaar Zornik trekt de groep zich vanaf begin 2012 terug in de studio voor de opname van een akoestische plaat, jawel. Dit keer zullen de schreeuwende gitaren de stem van de frontzanger niet overweldigen. Een theatertournee is er vanaf volgende herfst. tom peeters

SOLD OUT!
------

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni