Zaz brengt goede humeur mee naar Paleizenplein

Tom Peeters
© Agenda Magazine
10/08/2011
Het aanstekelijke ‘Je veux’ was de voorbode voor het boerenjaar van Zaz. Met hese stem, joie de vivre en een antimaterialistisch statement veroverde de Française niet alleen de hitparade maar ook de harten van heel Europa. Op het Paleizenplein is ze te gast tijdens het Brussels Summer festival.

Een suite in het Ritz? Wil ze niet. Parfum van Chanel? Laat maar zitten. Een limousine? Wat moet ze ermee? Maar met liefde, een goed humeur en wat extra vrijheid kan je haar altijd plezieren. Zo zingt Zaz in Je veux de consumptiemaatschappij van zich af. En hoewel ze het enthousiaste deuntje niet zelf schreef, straalt ze het wel uit. "Ik heb mijn humeur nooit laten afhangen van het aantal briefjes in mijn portemonnee. Me goed voelen bij wat ik deed was altijd veel belangrijker. Ik sta niet achter het systeem dat er alleen maar op gericht is om ons te laten consumeren. Voilà." Ondertussen heeft haast heel Europa kennisgemaakt met de warmbloedige muziek van de Française. In Wallonië staat haar debuutalbum inmiddels langer dan een jaar onafgebroken in de hitparade. Het kwam daarbij amper uit de top tien.

De vraag die bij iedereen op de lippen ligt bij zoveel aanstekelijk joie de vivre: waar komt die uitgelatenheid, dat goede humeur vandaan?
Zaz: Het is mijn temperament, mijn innerlijke drive om vrank en vrij door het leven te gaan. Ik ben recht voor de raap, als zangeres en in de omgang. Ik heb er behoefte aan dat de zaken duidelijk zijn.

Je liedjes gaan inderdaad over onafhankelijk zijn, over non-conformisme. Vroeger zong je op straat, maar nu heb je een hele structuur achter je. Strookt dat nog wel met je levensvisie?
Zaz: Het klopt dat ik aan vrijheid ingeboet heb. Maar ik heb ook enorm veel gewonnen. Ik kom op plaatsen en maak dingen mee waar ik vroeger alleen maar van kon dromen. Het is nu wel belangrijker dan ooit om goed en veel te communiceren, vooral over dingen die moeilijker liggen. Ik ben nu eenmaal omringd door een team en daar moet ik de verantwoordelijkheid voor nemen. Het is soms jammer dat de kleinere zaaltjes achter me liggen, want ik hou het graag simpel, zing graag zonder micro en nu heb ik een hele vrachtwagen met backline mee. Maar het maakt deel uit van de ervaring en ik moet er dus door.

Is het moeilijk een onderscheid te maken tussen Isabelle, je echte naam, en Zaz?
Zaz: Nee, voor mij is het duidelijk. Isabelle, dat ben ik. Zaz is de uitdrukking van mijn creativiteit. Ze draagt natuurlijk ook een imago met zich mee, eentje waarmee mensen zich graag identificeren, of net niet. Het maakt niet uit of ze me goed vinden of niet, want uiteindelijk is dat slechts een projectie. Zolang ze maar een eigen mening vormen. Zaz maant de mensen graag aan om hun verantwoordelijkheid op te nemen, maar deelt tegelijk ook schouderklopjes uit, want we bevinden ons uiteindelijk allemaal op hetzelfde pad en daar moeten we het beste van trachten te maken.

Wat heb je geleerd in het jaar van de doorbraak?
Zaz: Om me nog toleranter op te stellen en minder snel een oordeel klaar te hebben. Ik heb ook ondervonden dat ik nu nog harder moet werken om mezelf te blijven. En dat ik meer inspanningen moet doen om mijn stem te sparen, want ik zing ontzettend graag en veel, en ik geef me altijd helemaal. Daarom doe ik nu af en toe stemoefeningen en meditaties. Ik moet nog iets beter leren doseren.

Klopt het dat je al op je vierde aan je ouders hebt verklaard dat je later zangeres wilde worden?
Zaz: Ja. Als kind leerde ik ook viool en wat piano, maar ik leerdde nooit met anderen samenspelen. Pas op mijn 21ste kwam ik in contact met gelijkgestemde muzikanten. Ik richtte mijn eerste bluesgroep op, ging op straat spelen, en in de bars en de cabarets rond Montmartre. Niets beter dan de praktijk om de job te leren.

Nog voor je doorbraak heb je getoerd in Siberië, met een programma vol Frans chanson. Bizar.
Zaz: Misschien, maar het typeert mijn muzikantenbestaan: overal waar ik gespeeld heb, heb ik ook geleefd en ervaringen uitgewisseld. Ik heb heel mijn muzikale carrière opgebouwd rond dat soort verrassende ontmoetingen. Trouwens: in Rusland houdt men van de Franse taal, van de liedjes van Brel en Piaf. Men staat er meer open dan in sommige westerse landen.

Wanneer heb je zelf het Franse chanson ontdekt?
Zaz: Vrij laat, pas nadat ik me verdiept had in jazz, blues, funk en soul, eigenlijk pas toen ik begon te zingen voor toeristen, en zij wilden natuurlijk Franse liedjes horen. Maar uiteindelijk is mijn muziek de optelsom van al mijn invloeden, reizen en ervaringen.

Zaz. 14/08 om 23 uur, Paleizenplein, 1000 Brussel.
Brussels Summer festival: 12 >21/08. Pass eerste 4 dagen: 20 euro in voorverkoop, pass 10 dagen: 30 euro in vvk. http://www.brusselssummerfestival.com

Brussels Summer Festival 2011

De tiende editie van het Brussels Summer Festival, dat in 2002 het levenslicht zag onder de naam Eu'ritmix, heeft een veelbelovend programma. Muziekliefhebbers kunnen er genieten van verschillende muziekstijlen. Van Hippie Hop tot Jack Kerouac.Maar het tiendaagse festival brengt niet alleen muziek en plezier naar de mensen. Voor de buurtbewoners vormt het festival ook een bron van hinder door te hoge decibels en het wangedrag van sommige festivalgangers. 

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Muziek, Brussels Summer Festival 2011

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni