Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Bâtard Festival: Mooie jonge bastaards

Michaël Bellon
© Agenda Magazine
16/10/2008
We zijn nog niet af van de theaterfestivals. Het komende weekend tonen de mooie jonge honden van de Belgische en Nederlandse podiumkunsten hun kunnen op het avontuurlijke Bâtard Festival.

Het Bâtard Festival werd een aantal jaar geleden opgericht om podiumkunstenaars die pas komen piepen te laten kennismaken met de theaterpraktijk voor een groter publiek; en omgekeerd ook het publiek in contact te brengen met die jonge makers. De jonge ploeg achter Bâtard doet daarvoor intensief prospectie van Amsterdam tot in Luik, en handhaaft Brussel omwille van haar bastaardkarakter als uitvalsbasis en presentatieplek voor het diverse en meertalige werk dat de selectie haalt. Dit jaar bevat die selectie 14 'jongemakersprojecten' in de disciplines dans, theater, performance, mime en nieuwe media.

Vorig jaar sloot Bâtard zich omwille van het zeer beperkte budget nog aan bij het Theaterfestival van de grote jongens, waar de vorige artistiek coördinator van Bâtard Don Verboven nu de coördinator van is. Dit jaar zijn de financiële middelen nog altijd beperkt (25.000 euro projectsubsidie, nog wat beetjes van de VGC, de stad...). Maar de nieuwe artistiek coördinator Maarten Soete vond voor zijn goedgevulde driedaagse ook steun en bereidheid tot samenwerking bij de Beursschouwburg - dat als festivalcentrum fungeert -, het Vlaams-Nederlands Huis deBuren, het platform voor amateurkunsten Zinnema en het Vlaams Theater Instituut (VTi) waar hij zelf ook werkzaam is.

Spagaat
Soete en zijn ploeg bekijken in de loop van het jaar meer dan honderd vijftig toonmomenten voor het festival. Soete: "We beperken ons daarbij niet tot de afstudeerprojecten alleen en zelfs niet alleen tot de scholen, want er gebeurt ook heel veel daarrond - zeker in Brussel. Op Bâtard kun je dus zowel iets klein maar krachtigs zien van een eerstejaars die pakweg ergens in een kelder in Gent wat in elkaar heeft gezet, als het uitgewerkte project van een hele klas die afzwaait van de academie. Maar ook het werk van jonge dertigers zoals die van het POK Multimediacollectief, die geen klassieke theateropleiding volgden maar van kc nOna in Mechelen een studio kregen om hun ding te doen."

Dat ook Wallonië tot het rekruteringsgebied behoort, onderscheidt Bâtard in Brussel van het jongemakersfestival Theater Aan Zee dat tijdens de zomer in Oostende plaatsheeft. "Dat contact met Franstalige scholen als het INSAS in Brussel of het conservatorium in Luik blijkt heel interessant te zijn," zegt Soete. "Het werk van die studenten toont een andere omgang met het ambacht en breekt met de clichés die er bij ons eventueel over zouden kunnen bestaan. Door onze samenwerking met Zinnema en het VTi betrekken we beginnende professionele podiumkunstenaars van niet-westerse afkomst bij het festival. Veel van die artiesten komen hier in het amateurcircuit terecht en raken daar nog moeilijk uit. Zinnema is het vroegere Vlaams Centrum voor Amateurkunsten en heeft een sterke diversiteitswerking uitgebouwd waar het creatiefestival Spagaat een resultaat van is. Twee producties van dat festival halen we naar de Gouden zaal van de Beursschouwburg."

Eerste hulp
Het is in het café van de Beursschouwburg dat de toeschouwers elke avond met hun dagpas het programma kunnen samenstellen met de voorstellingen die ze willen zien. "Die formule willen we zeker behouden," zegt Soete, "Bâtard zou als een gespecialiseerd en hoogdrempelig festival kunnen overkomen omdat het experimenteel jong werk toont. Maar ik geloof toch dat er zeker in Brussel een breder publiek in geïnteresseerd is. Met de dagpas houden we het avontuurlijk en laagdrempelig. Wie langs de Beursschouwburg loopt, kan binnen zijn menu komen samenstellen naargelang waar hij zin in heeft of de tips en informatie die we hem daar in een informele en zelfs wat chaotische sfeer kunnen verstrekken. Een paar projecten staan in de Beursschouwburg zelf, maar vandaar gaat het ook naar enkele verdoken locaties op wandelafstand."

Nog een peiler van het festival is de uitwisseling van informatie tussen beginnende makers en de professionelen en (beleids)instanties uit de sector. Dat is het doel van First Aid BXL, het vervolg op de jongemakerstweedaagse EHiO (Eerste Hulp in Oostende) eerder dit jaar. Bâtard wilde daar in samenwerking met Theater Aan Zee en het VTi ook al steun bieden aan de groeiende groep van artiesten die als freelancer hun weg moeten zien te vinden los van de grote theaterhuizen en gezelschappen. Soete: "We willen daar een traject op lange termijn van maken met elk jaar ook een aflevering in Brussel in samenwerking met het Vlaams-Nederlands Huis deBuren, maar dan in drie talen en voor podiumkunstenaars in de breedste zin van het woord. De nadruk ligt op interactieve workshops over zakelijke en artistieke aspecten zoals het opstellen van subsidiedossiers, en op zeer directe ontmoetingen met ervaren kunstenaars, programmatoren, (ex-)commissieleden en beleidsmensen."

:: Bâtard Festival
wanneer: 23, 24 en 25 oktober
waar: Beursschouwburg, A. Ortsstraat 20-28, Brussel + op locatie
info: 02-550.03.50 - info@batard.be

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Cultuurnieuws