Bibendum & Co: prettig gedeponeerd

Niels Ruëll
© Agenda Magazine
14/05/2009
'Ik ben nog moeeee', 'Mèèèlk!', 'Zwijg en eet voort, we gaan te laat komen!' Sommige ochtenden zijn er teveel aan, andere dagen kan de lol ten huize Ruëll niet op.

Voor hilarische tafelmomenten zorgen vaak improvisaties van groot en klein op de bizarre taferelen en onwaarschijnlijke personages die worden afgebeeld op kaasdozen (rode koeien met oorbellen), melk (koeien die blijkbaar nooit vlaaien deponeren want de wei ligt er idyllisch bij) of ontbijtgranen (van de onverbeterlijk positivo Tony de Tijger tot ronduit lelijk getekende beren). Zowat elke verpakking leent zich tot dollen.

Daarom moeten we zeker met zijn allen naar de tentoonstelling in het Huis van het Beeld (Seed Factory) in Sint-Pieters-Woluwe. Bibendum & Co bestaat uit werk van maar liefst 83 illustratoren en andere kunstenaars, waaronder kleppers als Ever Meulen, François Avril, Gerda Dendooven, Loustal, Tom Schamp en Philippe Geluck, die zich speels vergrijpen aan de illustere helden die onlosmakelijk verbonden zijn met bekende merken.

Jan Bosschaert herstelt de reptieleneer van de krokodil van Lacoste. De achtergrond is bloedrood, tussen de tanden van het boos kijkende dier plakt een stuk van het kleed van een net verorberd meisje. Zo dom geweest voor een ander snobmerk te kiezen? Johan De Moor kruist zijn stripheld Kobe de Koe met La vache qui rit. Kobe is niet op haar gemak tussen de lachers.

Ook Stijn Felix zoekt zijn heil in kruisbestuiving en laat het michelenmannetje Bibendum als een goedmoedige King Kong een krijsende blondine ten huwelijk vragen tussen de wolkenkrabbers van New York. Stefan Swolfs plakt het gezicht van de Amerikaanse president Obama op de Senegalese tirailleur die sinds 1915 Banania, een mengsel voor warme chocolademelk, aanprijst met de slogan 'Y'a bon'. Veel oude reclamefiguren zouden in de politiek correcte 21e eeuw nooit het levenslicht hebben gezien.

De organisatoren maken zich sterk dat ook Porto-held Don Sandeman het vandaag niet tot embleem zou schoppen wegens te duister. Niet positief genoeg is niet wervend genoeg en dus uit den boze. Stout is ook Geert Vervaeke die de vrolijk kijkende nieuwe olifant van Côte d'Or (slurf omhoog) de droevige oude olifant (slurf omlaag) laat bestijgen. De illustratie kreeg de naam Côte d'Amour mee.

:: Bibendum & co
wanneer: tot 31 augustus 2009 - maandag > vrijdag: van 9.00 > 18.00 uur
waar: Seed Factory, Vrijwilligerslaan 19, Sint-Gillis, 02-743.47.20

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Gillis, Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni