Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni
Bezoekers van het Kaaitheater kunnen volgend seizoen al eens hun kinderen meenemen, kiezen voor een wandeling in Molenbeek tijdens de ramadan, of voorbesprekingen volgen in een splinternieuwe onthaalruimte. De nieuwe artistieke directie legt uit.

De nieuwe artistieke directie bestaat uit twee mensen, een formule die bij het Kaaitheater ondertussen gangbaar is geworden. Tijdens zijn tien jaar Kaaitheater werkte voormalig artistiek leider Johan Reyniers respectievelijk samen met Agna Smisdom en Petra Roggel. Zijn opvolgers heten Katleen Van Langendonck en Guy Gypens.

Van Langendonck (1971) maakte nog reportages voor Deze Week in Brussel en recenseerde daarna ook voor krant en radio. Van 1997 tot 2002 was ze programmamedewerkster podiumkunsten bij het kunstencentrum deSingel, waarna ze wetenschappelijk medewerkster werd aan de Universiteit Antwerpen.

Gypens (1962) was van 1987 tot 1991 zakelijk leider van de Beursschouwburg. Nadien werd hij manager van het dansgezelschap Rosas, een functie die hij van 1996 tot 2000 combineerde met die van zakelijk en artistiek directeur van het Springdance Festival in Utrecht.

De twee nieuwe roergangers van het Kaai gingen pas aan de slag in november, maar zijn ondertussen zo goed ingevoerd dat ze zelfs details kwijt kunnen over de scheepvaart op het kanaal voor hun deur. En hun eerste seizoensbrochure is klaar.

Viel het mee om de brochure tijdig bij de drukker te krijgen?
Katleen Van Langendonck: "Om ze te kunnen presenteren in juni, moet je je programma afsluiten in februari. De deadlines volgden elkaar dus snel op. Daarom alleen al is het geen overbodige luxe om dit met twee te doen. Een huis dat zo groot is als het Kaaitheater, kun je niet in je eentje leiden. We programmeren in alle disciplines van de podiumkunsten zowel nationale als internationale kunstenaars, zowel jong talent als gevestigde waarden, dus is er heel veel wat je moet opvolgen."

Nemen theaters en kunstencentra soms niet te veel hooi op de vork?
Guy Gypens:
"Dat wordt weleens gezegd, maar ik constateer toch dat de bezoekersaantallen zeker niet slecht zijn. De podiumkunsten hebben het niet gemakkelijk om op te boksen tegen de concurrentie in de vrijetijdsindustrie, maar ze doen het zeker niet slecht."

"Waar we wel veel over nadenken, is op welke manier en hoe snel we nieuwe artiesten kunnen presenteren. Steeds meer artiesten beginnen op steeds jongere leeftijd werk te maken, los van de bestaande structuren. Dat aanbod is gefragmenteerd, maar kwalitatief hoogstaand. Toen ik mijn eerste festival in Utrecht samenstelde, moest ik nog zoeken naar interessant nieuw werk, terwijl de keuzes vandaag soms behoorlijk moeilijk zijn."

Van Langendonck: "Het Kaaitheater kan kunstenaars niet meer van a tot z begeleiden, maar blijft wel inspanningen leveren. We steunen artiesten die niet structureel gesubsidieerd worden, zoals Jan Decorte, Kris Verdonck of Mette Ingvartsen, en we willen nog meer op zoek gaan naar andere partners om coproducties en samenwerkingsverbanden op te zetten. Die samenwerking hoeft niet tot de vervaging van ons profiel te leiden. Performance heeft bijvoorbeeld net zo goed links met de beeldende kunst als met de podiumkunsten. Voor ons festival Performatik werken we dus samen met partners als Wiels, Argos, en CC Strombeek, die daar al sterk in staan."

Over profiel gesproken: de internationale oriëntering van het Kaaithea­ter lijkt nu nog radicaler. Vandaar ook die wereldbolletjes op brochure en affiches.
Gypens:
"Als er nu iets is waar me voor het Kaaitheater in Brussel een specifieke opdracht lijkt weggelegd, dan is het dat internationale. Maar ook daar is het kiezen, want de wereld is groot geworden. Kunstenaars komen niet meer alleen uit de VS en Japan, maar van overal."

Met festivals als Spoken World in september en Burning Ice in januari haalt u alle wereldproblemen in huis: globalisering, klimaatverandering, de strijd tegen de terreur...
Gypens:
"Dat heeft minder met onze eigen interesse te maken dan met het feit dat die thema's ook steeds meer naar voren kwamen in het werk van de artiesten. Volgens ons verdient dat soort werk dan ook een groter publiek en vooral veel context. Die context kun je leveren in programmaboekjes en nabesprekingen, maar met Spoken World kozen we voor een jaarlijks festival waarbij artiesten rond deze thema's werken, en wij voor de theoretische achtergrond zorgen in de vorm van een programma met debatten, lezingen en evenementen."

"Bij deze eerste Spoken World is dat programma er automatisch omdat we van 9 tot 12 september mee de zesde editie van het internationale Interdependence Day Forum organiseren, een vierdaagse van debatten met mensen van over de hele wereld waar ook heel wat andere Brusselse instellingen bij betrokken zijn. Daar zullen we voortdurend het globale met het lokale verbinden, en gaan we bijvoorbeeld op stap in Molenbeek om ons door de inwoners te laten gidsen en samen een ramadanmaal te gebruiken."

Bent u er zeker van dat de mensen na een voorstelling niet liever gewoon een pint gaan drinken?
Gypens:
"Dat mogen ze gelukkig nog altijd doen, maar de vraag naar duiding wordt ons wel degelijk expliciet door het publiek gesteld. Het gebeurt dat mensen iets interessant vinden zonder dat ze meteen weten waarom nu precies. Artiesten die met wereldproblemen bezig zijn, presenteren daar uiteindelijk meestal een gesublimeerde en geabstraheerde analyse van. De vraag hoe de artiest die ruimte achter de harde feiten en opinies opzoekt, kan zeer interessant zijn."

Van Langendonck: "Ons programma rond de Amerikaanse choreografe Anna Halprin is een ander voorbeeld van omkadering. Centraal staat daar een reconstructie van een stuk uit de jaren 1960, en met La Raffinerie verbinden we daar een programma van films en workshops aan. Maar ook de specifieke vragen van scholieren willen we beantwoorden, er zullen interviews met artiesten op de site staan, en als ons nieuwe onthaal/café/restaurant klaar is, moet dat een echte ontmoetingsplek worden voor artiesten en publiek, een plek ook waar je na de voorstelling blijft hangen."

Is er al een datum voor de opening?
Gypens:
"Het wordt zeker dit najaar, en ik heb het gevoel dat die nieuwe ruimte veel zal veranderen. Alle functies - ingang, onthaal, kaartjesbalie, foyer en restaurant - komen in dezelfde ruimte. Dat geeft extra mogelijkheden."

Maar eerst opent u het seizoen met een nieuwe Shuffle.
Van Langendonck:
"De bedoeling is opnieuw een staalkaart van ons aanbod te tonen tegen zeer democratische prijzen. Veel artiesten die later op het seizoen een nieuwe productie maken, tonen eerst nog een bestaande."

"In het eerste weekend beginnen we ook met Matinee Kadee en kunnen ouders zondag om drie uur naar een matineevoorstelling terwijl er opvang is voor kinderen van nul tot drie, en een workshop voor kinderen van vier tot twaalf. En we sluiten Shuffle af met een fuif."

:: Shuffle 3, op 30 en 31 augustus en op 5 en 6 september in het Kaai­theater en de Kaaitheaterstudio's: tien producties in vier dagen voor 7,50 euro per productie. Meer info op 02-201.59.59

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Cultuurnieuws