Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni
Eliane Elias is een van de allergrootste dames van de Braziliaanse muziek. De virtuoze pianiste brengt een heerlijke mix van bossanova en traditionele Braziliaanse muziek met jazz, klassiek en pop omhuld door haar charmante, levendige stem. Op haar nieuwe album Around The City trekt ze voluit de vocale kaart, uiteraard zonder het pianowerk uit het oog te verliezen. Dat album komt ze op 7 oktober in Flagey voorstellen in het kader van het Audi Jazz Festival.

Eliana Elias: "Mijn vorig album Dreamer, een traditioneel album met covers van Braziliaanse en Amerikaanse standaards in een bossanova kleedje, was een groot succes. Ik kon gewoon verder breien aan dat succes, maar dat vind ik zwak. Ik hou van improvisatie, van vernieuwing. Op Around The City wou ik aan een nieuw avontuur beginnen en mijn fans verrassen. Het nieuwe werk moest alle facetten van mijn muziek herbergen: bossanova, traditionele Braziliaanse muziek, jazz, klassieke muziek, pop. Ik wou een moderner album maken dat de huidige samenleving weerspiegelt. Daarom heb ik meer aandacht besteed aan de inhoud van de teksten. De tekst heeft een vooraanstaande plaats gekregen tijdens het componeren van de songs. Dat was totaal nieuw voor me. Componeren voor de stem verschilt erg van componeren voor piano, zoals ik gewoon ben."

Je hebt ook met de latin funk producer Andres Levin samengewerkt.
Elias: "Hij is een heel hippe persoon en producer van funk tot hiphop. Met hem samenwerken heeft gezorgd voor heel wat verrassingen. Er is een versie van Santana's Oye Como Va waarin we bossanova met diepe latin grooves mixen, er is flamenco en zelfs een cover van Bob Marley's Jammin met loops, trompet, een piano sprint en twee drummers. Andres Levin heeft echt gezorgd voor het avontuur op het album."

De laatste jaren ben je geëvolueerd van 'Eliane de pianiste' naar 'Eliane de zangeres'. Wanneer heb je beslist te beginnen met zingen?
Elias: "Toen ik in 1981 naar New York verhuisde, zag ik mezelf puur als jazzpianiste. De laatste jaren wou ik nieuwe dingen proberen en Braziliaanse invloeden toevoegen aan mijn muziek. Mijn stem was een nieuw instrument dat goed samenging met de piano, een andere vorm om mezelf uit te drukken. Op mijn vorig album Dreamer vroeg de platenmaatschappij me om een volledig vocaal album te maken. Op Around The City besteed ik terug meer aandacht aan piano. Het album is completer, er is een beter evenwicht tussen piano en stem."

Op je 21ste ben je naar New York verhuisd. Hoe heeft die verhuizing je geholpen om je carrière te lanceren?
ELIAS: "New York City was van vitaal belang voor mijn carrière. Ik wou instrumentele muziek maken en daarvoor moest je in New York zijn. In Brazilië werkte ik samen met de allergrootste artiesten maar voor instrumentele muziek was er geen plaats. Ik woon nog steeds in New York en de stad blijft uiterst belangrijk voor mijn carrière, zelfs al is mijn muziek niet meer puur instrumenteel. New York heeft een sterke energie en de stad is extreem competitief, net als de muziekwereld. Om te overle-ven, moet je jezelf honderd procent toewijden aan wat je doet. Het is een grote uitdaging om jezelf in zo'n omgeving te doen gelden."

Je hebt twee albums gemaakt ter nagedachtenis van Antonio Carlos Jobim. Vanwaar je fascinatie voor die man?
Elias: "Ik zou wel vijf of zes albums kunnen wijden aan zijn muziek. Jobim is als de vader van de Braziliaanse muziek. Hij was een unieke songwriter met honderden bossanovasongs op zijn naam, maar besteedde ook veel aandacht aan het muzikale aspect. Jobim heeft intensief samengewerkt met Vinicius de Moraes, de andere bossanovameester. Vinicius was een echte poëet, ik heb de laatste vier jaar van zijn leven met hem samengewerkt. Ik was nog erg jong, waardoor bossanova echt deel uitmaakt van mijn roots. Door met de hoekstenen van de bossanova te werken, lag ik mee aan de basis van die muziek. Ik zal de bossanova altijd in me blijven dragen."

:: Eliane Elias - 7.10 20u15, flagey, Heilig Kruisplein, 1050 Elsene -
02- 641.10.20
Tickets: >26: 16 euro

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws