Van Wim Delvoye kan men zeggen en denken wat men wil, maar één ding staat vast: de man bezit een aantal eigenschappen die in de huidige kunstwereld onontbeerlijk zijn.

Vooreerst is er de ontegensprekelijke werkkracht van een artiest die (ondertussen al meer dan twintig jaar lang) een onafgebroken stroom van controversieel werk op de wereld loslaat. Die enorme productie wordt uiteraard gerealiseerd met een schare medewerkers die zijn bedrijf als een goed geoliede machine laten draaien. In tegenstelling tot anderen heeft deze bedrijfsmatige aanpak nooit geleid tot systematische herhalingen van goedverkopende werken. Hier moet natuurlijk een uitzondering gemaakt worden voor de kweek van getatoeëerde varkens op zijn Chinese boerderijen, maar in dit geval is het aspect 'fok you' uiteraard een wezenlijk element van het programma. Wanneer we naar vroeg(er) werk van

Delvoye (Wervik, 1965) kijken, merken we meteen al, naast tongue in cheek humor en ironie, een voorliefde voor ambachtelijk perfect uitgevoerd werk. Fraaie glasramen vervangen de netten van voetbalgoals, een betonmolen wordt met sierlijk Delfts blauw verlucht, strijkplanken worden versierd met heraldische motieven... Het is uiteraard niet altijd even smaakvol. Delvoye heeft van de provocatie zowat zijn handelsmerk gemaakt. Naast zijn diverse schijtmachines (Cloaca; met dank aan Piero Manzoni, de uitvinder van de conservenblikjes Mierda d'artista) hebben röntgenopnames van seksuele handelingen nogal wat wenkbrauwen doen fronsen. Ook zijn getatoeëerde varkens riepen bij sommigen ethische vragen op. Zo verhinderde Gaia ooit dat Delvoye 23 varkens liet bewerken voor de poëziezomer van Watou.

De schandaalsfeer die vaak rond Delvoye en zijn werk hangt, legt hem uiteraard geen windeieren. Als begenadigde marketeer maakt hij handig gebruik van de commotie om nog wat meer in het nieuws te komen. De aankoop van zijn tweede kasteel, een paar weken geleden, was daar de zoveelste illustratie van. Een ding is zeker: de man die zijn handtekening heeft gemodelleerd naar het signatuur van Walt Disney beweegt zich complexloos voort in zijn eigen universum. Wie dat wil betreden doet dat op eigen risico. Herinner u de televisiebeelden van Delvoye die een Britse kunsthandelaar met een grote glimlach om de lippen uitermate brutaal schoffeert en beledigt in aanwezigheid van zijn immens rijke klanten op een kunstbeurs in Dubai of omstreken. De man liet het zich schaapachtig welgevallen: er hing misschien wel een verkoop in de lucht en dan laat een beetje marchand zijn zelfrespect wel eventjes voor wat het is.

:: Wim Delvoye - > 24.1.2009 - Galerie Rodolphe Janssen Livornostraat 35, 1050 Elsene - 02-538.08.18
Open: dinsdag > vrijdag 10 > 18.00, zaterdag 14 > 18.00

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene, Cultuurnieuws, Expo

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni