Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

FRONT-end: Met één simpele muisklik

Ive Stevenheydens
© Agenda Magazine
10/09/2008
Argos, het centrum voor kunst en media, lanceert op 17 september een nieuwe website. Niet zomaar een webstek: het onlinebestand maakt de eerste fase van het online ontsluiten van de extensieve collectie van het centrum publiek zichtbaar. Onder de noemer FRONT-end gaat het evenement gepaard met vier dagen screenings, een lezing en tentoonstelling plus concerten.

Studenten, researchers, curatoren en andere geïnteresseerden hebben er vanaf 17 september een serieuze kluif aan: Argos lanceert online meer dan 2.000 audiovisuele titels plus een goede 3.500 publicaties - vooral kunstcatalogi en periodieken. Het geheel werd vormgegeven door de Gentse databaseontwikkelaars van Xio in samenwerking met de Brusselse ontwerpers Milk & Cookies.

Artistiek directeur Paul Willemsen licht toe: "We werken al jaren aan dit project. Het volledige archief - boeken, banden en andere dragers - zijn online consulteerbaar. Informatie als credits, technische data en beschrijvingen geven een duidelijk beeld van de werken. Er is een uitgebreide zoekfunctie ingebouwd. Die enorme hoeveelheid data toegankelijk maken bleek een erg arbeidsintensief proces. Het publiek kan na de sessie online langslopen en in de Argos-mediatheek om zo de werken effectief te consulteren. In de toekomst willen we de videowerken ook streamen, te beginnen met de werken in onze distributie."

Het publieke aspect
De lancering van de catalogus online wordt gevierd met een vierdaags evenement: FRONT-end. Willemsen: "Die term komt uit de computerwereld. In de BACK-end zitten gegevens die onzichtbaar zijn voor het publiek, de 'FRONT-end' maakt ze beschikbaar op de site. Veel van ons materiaal was niet zichtbaar, maar daar komt nu dus verandering in. De naamkeuze was toepasselijk omdat die metaforisch ook betrekking heeft op heel het publieke aspect van het evenement."

Op het programma staat onder meer een tentoonstelling met drie videowerken van Boris Groys: Thinking in Loop. De Duitse filosoof, essayist en mediatheoreticus behandelt in de lezing 'Religion as Medium' fundamentalistische organisaties, met in het bijzonder hun ritualistische en op de tekst georiënteerde karakter, alsook de 'materialiteit' van hedendaagse godsdienstige boodschappen. Willemsen: "De lezing behandelt ook de shift van film en mediacultuur van wat collectief is naar een individuele receptie. In feite zoals je met een boek of dvd omgaat en wat dit impliceert. Op die manier koppelen we terug naar de mediatheek en het onlinebestand. Zelf bezitten we trouwens een hoop boeken van Groys."

Beeld en geluid
Uiteraard staan er ook heel wat film- en videovertoningen op het programma. Face to Face compileert een reeks video's rond het gelaat en het portret. De werken van de Argos-collectie - waaronder video's van Joëlle de La Casinière, Steve Reinke, Orla Barry, Hans Op de Beeck en Beat Streuli - confronteren de kijker met individuen in close-up, met het concept van kijken en bekeken worden. Meer werk uit de collectie is te zien in Volte-Face, een term die een abrupte wijziging van positie of opinie aanduidt. Dat programma bevat werken van Edith Dekyndt, Cel Crabeels, Florian Gwinner en anderen. Verder belooft het audiovisuele luik van FRONT-end ook een première: Marie André toont er voor het eerst À Alexandre Sergueïevitch, een 16 millimeter-film waarin de dichter Poesjkin aan bod komt als kunstenaar en outsider.

Tot slot presenteert FRONT-end ook geluid en concerten. Het Brusselse label Sub Rosa richt gedurende vier dagen een audiolounge in met fragmenten van elektronische muziek en noise uit de periode 1920-2007. Een label night verenigt de componist-muzikanten Charlemagne Palestine en James Whitehead, gevolgd door een deejayset door labeleigenaar Guy-Marc Hinant.

:: FRONT-end
wanneer: 17 > 20 september 2008 om 12.00 uur > ...
waar: Argos, Werfstraat 13, Brussel, 02-229.00.03, info@argosarts.org

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Cultuurnieuws