Gabriëlla Cleuren: Materialisatie van geestelijke

© Agenda Magazine
02/06/2006
De invloed van Cobra blijft maar doorwerken in de schilderkunst van de Lage Landen. Om vaak verkeerde redenen denken veel artiesten dat het herwinnen van een soort vormelijke maagdelijkheid (eigen aan kinderen en geesteszieken, naar het schijnt...) gemakkelijker is dan voortbouwen op de verworvenheden van een degelijke schilderstechniek. Het resultaat is vaak bedroevend. Kinderlijke verwondering vervalt snel in kinds geleuter en van maagdelijkheid is vaak weinig te merken: niet echt verbazend als men ziet tot welk niveau van prostitutie velen bereid zijn om toch maar een doek te verkopen.

Niet zo echter bij Gabriëlla Cleuren (1942) die pas na studies Noorse Kunst en Muziek in Oslo aan een kunstopleiding in België begon. De scandinavische invloeden (Munch, Jorn, Pedersen) zijn hier aanwezig, maar ook de narratieve elementen die haar bijvoorbeeld aan Marc Chagall zouden kunnen linken. Wat er ook van zij, Gabriëlla Cleuren werkt aan een eigen oeuvre en gebruikt hierbij een rijk en gevarieerd kleurenpalet. Het centrale onderwerp van elk werk wordt vaak zwaar omlijnd, in een kleur die een ietwat angstaanjagend effect sorteert. De personages krijgen dan een ruwe invulling, worden soms gedeeltelijk overschilderd met stevige borstelstrepen. Het lijkt wel of de kunstenares de summier vormgegeven scènes een hogere geestelijke densiteit wil meegeven door het materiële aspect van het schilderen nog wat meer te benadrukken. De olieverf speelt hier een dubbele rol: in dit discours wordt geen woord teruggenomen. De naakte waarheid wordt bedolven onder een toevloed aan woorden, volzinnen, bijbetekenissen. Een soort picturale 'écriture automatique' vervolledigt en verbergt soms de oorspronkelijke aanzet. Cleuren laat ons meelezen in de intiemste pagina's van haar dagboek. Aan ons dan de taak om deze vloedgolf aan informatie te ontcijferen en te interpreteren. Na de identificatie van het werk met de kunstenaar zou hier wel eens de identificatie van het werk met de toeschouwer kunnen volgen.

Binnen de internationale Cobra-beweging waren de Scandinavische artiesten altijd al het meest begaan met filosofie en levensvragen; het oeverloze discussiëren over politiek en revolutie lieten zij over aan hun meer zuiderse collega's. Misschien is het wel geen toeval dat er zoveel raakpunten zijn tussen hen en deze interessante artieste ?

Wat spijtig dat deze tentoonstelling Feuilles uniques d'une vie enkel op afspraak te bezoeken is.

:: Gabriëlla Cleuren. La Galerie, Vanderlindenstraat 65, 1030 Schaarbeek
Enkel op afspraak - 0475-60.60.97

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni