Haïti in de kijker
Haïti is de eerste zwarte republiek die haar onafhankelijkheid verworven heeft via een slavenopstand. Het is vandaag nog steeds het enige onafhankelijke Franstalige land van Latijns-Amerika. Regards sur Haïti wil een nieuw licht werpen op het armste land van Amerika, zodat het publiek een ander beeld krijgt van het eiland dat al te vaak geassocieerd wordt met armoede, middelmaat en afhankelijkheid. Espance Senghor en medeorganisator Echanges et Sinergie willen een plaats van uitwisseling en dialoog creëren tussen autochtonen en de mensen van vreemde afkomst die in België samenwonen om de banden tussen de volkeren van Noord en Zuid te versterken.
Van getuigenis tot engagement
Ondanks de beperkte middelen waarover de regisseurs beschikken, komt de Haïtiaanse filmwereld steeds dynamischer voor de dag. Filmfestivals als Haïti on Screen in New York en Ecrans sur Haïti in Parijs hebben het talent van verschillende Haïtiaanse regisseurs aan het licht gebracht. Maar het is vooral in het maken van documentaires dat de Haïtiaanse filmproductie haar relevantie toont. De documentaires zijn spiegels, getuigenissen, culturele, sociale, economische en politieke hoofdstukken uit het dagelijkse leven.
Regards sur Haïti heeft 26 films en documentaires uitgekozen die ze met het publiek wil delen. De thema's gaan van kunst en literatuur over voodoo en geschiedenis tot gezondheid en mensenrechten. Vier dagen lang zal het filmaanbod de ontdekking mogelijk maken van een rijke maar miskende cultuur.
Naast de films en documentaires staan er debatten, tentoonstellingen en concerten op het programma. Op vrijdag 27 oktober zal het debat gaan over hoe een betere audiovisuele en cinematografische samenwerking tussen Europa en Haïti bereikt kan worden. Op zaterdag 28 oktober kan het publiek kennis maken met drie Haïtiaanse schrijvers: Louis-Philippe Dalembert, Dany Laferrière en Elie Lescot. Op zondag tenslotte zal het debat gaan over documentaires: van getuigenis tot engagement. Heel wat documentairemakers zijn overgeschakeld van het maken van momentopnames naar het maken van protestdocumentaires uit politiek engagement. Ze geven een ander beeld van de samenleving en willen een alternatief zijn voor de massamedia door te vechten tegen sociale onrechten en tegen de ongelijkheden tussen Noord en Zuid. Maar hebben ze wel invloed op de realiteit? Is hun werk geen loutere utopie?
Creoolse blues
Op vrijdagavond is Beethova Obas de centrale gast. Deze zanger, gitarist en componist zingt over de kwalen van zijn land, in een afstraffend Creools waarvan elke zin stof doet opwaaien. Hij put uit de verschillende bronnen van de zwarte muziek: Afrika, Brazilië, de Caraïben, jazz en uiteraard de muziek van zijn eiland. Pittige blues die het publiek aan beide kanten van de oceaan bekoort.
Twee fototentoonstellingen, Haïti corps et âmes van Chantal Regnault en Haïti sans chapeau van Roberto Stephenson, geven doorheen de gevoelige lens van beide artiesten een origineel en niet-conformistische visie van het Caribische eiland. Verder kan het publiek lekker smullen van Haïtiaanse hapjes en een kijkje werpen op de boekenstand en de artisanale producten. En vier dagen lang zorgt de Belgisch-Haïtiaanse groep Super Combo Créole voor een gezellige sfeer.
:: Beethova Obas — Regards sur Haïti - 26 > 19.10.2006 - Espace Senghor - Waversesteenweg 366, 1040 Etterbeek - 02-230.31.40, espace.senghor@chello.be
Tickets: 12 euro (4 dagen: 30 euro)
Lees meer over: Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.