Het museum van... Francisca Vandepitte
Vandepitte loodst ons binnen in Meuniers woning met schilders- en beeldhouwersatelier via de sculptuur van de Smeder, omwille van het scharniermoment: "De Smeder is het eerste beeldhouwwerk waarbij Meunier de arbeider in zijn volle waardigheid afbeeldt. Hij zou zich voortaan als kunstenaar van de arbeider profileren. De arbeider, die hij voorstelt als een held van de industriële revolutie, met de fysiek van een atleet." Hoe kwam de brave burger in contact met het arbeidersmilieu? "Meunier zou een aantal illustraties maken voor het boek La Belgique van Camille Lemonnier. Daarvoor bezochten ze samen de hoogovens, de haven, de steenbakkerijen en vooral de mijnen in de Borinage. Meunier maakte schetsen van de arbeiders op de werkvloer, compleet met werktuigen en specifieke machines. Het zijn geen portretten waar je een naam op kunt plakken, want het gaat om de idee van de arbeider."
"Geen wonder dat zijn kunst later van belang was voor de officiële sculptuur in sommige socialistische staten. Hoe sociaal geëngageerd hij was, kunnen we eigenlijk niet achterhalen. Meunier was thuis in progressieve milieus, maar het bleef natuurlijk burgerlijke kunst die nooit zou terechtkomen bij degenen die hij afbeeldde."
Voor Francisca Vandepitte heeft de bezoeker heel goed gekeken "als hij gezien heeft hoe Meunier omging met verschillende plastische technieken. Meunier schilderde, tekende en beeldhouwde drie keer anders. In het museum is te zien hoe zijn intimistische en monumentale kunst complementair zijn."
:: Constantin Meuniermueum - Abdijstraat 59, 1050 Elsene, 02-648.44.49
Open: di > vr van 10 > 12.00 & 13 > 17.00u (w-e: na afspr. 02-508.34.50)
Lees meer over: Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.