Het museum van... Nicole Gesché
Het centrum maakt de bewaring van kunstwerken aanschouwelijk: "Ons centrum bestaat vooral uit didactische koffers en panelen die de totstandkoming van een kunstwerk en zijn tocht door de tijd tastbaar en zichtbaar maken. Onze sterke punten zijn Vlaamse schilderkunst van de 15de en 16de eeuw, Franse schilderkunst van de 18de eeuw, glas-in-loodschilderkunst, en Vlaamse en Brabantse retabels van de 15de en 16de eeuw (over de Brusselse retabels schreef Gesché een gids, ad)." De foto's tonen de verschillende onderzoeken die de kwetsbare kunstwerken ondergaan, zoals radiografie, macrofotografie, infraroodonderzoek, of dendrochronologie.
Nicole Gesché signaleert onder de 'menselijke fouten': "Verkeerd beheer van de collecties, gebrek aan kennis van de bestanddelen waaruit een kunstwerk is opgebouwd, fanatisme, vandalisme, verkeerde belichting, of een ongeschikte omgeving, wegens te vochtig of te droog voor de specifieke museumstukken." Wat nu de grootste vijand is voor pakweg een schilderij, kan ze niet zeggen: "De effecten van vocht, droogte of verlichting variëren naargelang de aard van het werk. Papier, doek of hout reageren al drie keer anders." U kunt al deze desastreuze gevolgen gaan bekijken in dit verscholen 'museum'.
:: Centrum voor Onderzoek en Technologische Studies van de Plastische Kunsten, Musea van de ULB, F. Rooseveltlaan 50, Gebouw H, Lokaal H3256, 1050 Elsene - 02-650.39.22
Open: variabele openingsuren, za-zo gesloten, gidsbeurt 1u
Lees meer over: Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.