Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni
Het gaat goed met Isabelle A. Ze heeft een nieuw lief, en na een decennium van muzikale luwte heeft de Vlaamse chanteuse eindelijk de popplaat gemaakt die ze altijd al had willen maken. Het kruim van de Belgische pop leende zijn songschrijftalenten en producer Alex Callier overgoot alles met een heerlijke retrosausje.

"Dat Alex Callier mijn plaat wilde producen, daar ben ik toch wel fier op," zegt Isabelle A over haar verrassende samenwerking met het Hooverphonic-opperhoofd op De macht der gewoonte. Het ex-kindsterretje dat voordien twijfelde tussen Tien om te zien en de plaatselijke pensenkermis verleidde het puikje van de Belgische pop- en rockscene om voor haar songs neer te pennen, onder meer Luc De Vos, Stijn Meuris, An Pierlé, Sioen, broer en zus Bettens en Mauro Pawlowski gingen overstag.

Alles begon op het Gentse 0110-concert waar de schone een duet zong met het lekker in het vlees hangende beest Luc De Vos. "Dat was een idee van de platenfirma, maar ik kende hem natuurlijk wel - ik ben al jaren fan van Gorki, en ik had zelf ook al een paar nummers van hen gecoverd. Dat leek me de ideale gelegenheid om Luc De Vos te vragen om voor mij iets te schrijven. Daarna ben ik ook bij Sioen en An Pierlé gepasseerd, en die waren vrijwel meteen enthousiast. Wat later, op Humo's Pop Poll, ben ik ook op Stijn Meuris en Mauro afgestapt - dat gebeurde in een nogal uitgelaten sfeertje, ik wist dat dat het goeie moment was (lacht). Mauro was tot mijn verbazing meteen akkoord. Ik dacht eerst dat hij het niet meende, maar plots kwam hij aandraven met een nummer. 'Komen en gaan' moest het laatste nummer van de plaat zijn. Er bestaan verschillende versies van, met die piano heeft het de sfeer van een oude, rokerige kroeg."

Kylie
Vijftien was Isabelle A toen ze voor het eerst scoorde met 'Hé lekker beest'. Een nummer dat ze nog steeds brengt, een hit is nu eenmaal een hit. Isabelle A ( Adam) is trots op haar verleden, al had ze haar lot niet altijd in eigen handen. Isabelle A: "In het begin werd ik geleefd - ik was ook nog zo jong. Waardoor ik niet altijd kon beslissen wat er op mijn platen kwam. Maar toch wil ik geen afbreuk doen aan dat verleden. Daar zaten ook mooie liedjes bij met goeie teksten."

Vijf platen en een decennium later was het op voor Isabelle A. "Tien jaar geleden wist ik het zelf ook niet meer. Ik voelde mij leeg. Die pauze die er nu geweest is heeft me goed gedaan, ik had tijd om na te denken. Muziek ben ik wel blijven maken. Ik heb een tijdje in het buitenland gezeten, Londen, Los Angeles, waar ik mocht samenwerken met Jimmy Steinberg, hitleverancier van onder meer Cindy Lauper en The Bangles. Daar zijn een paar Engelstalige singles uit voortgekomen - Kylie-achtige pop - maar verder niets. Misschien was het niet goed genoeg, maar ik besefte ook dat mijn stem beter klinkt in het Nederlands. En ze is ook herkenbaarder."

De macht van de producer
In de songs op De macht der gewoonte herken je sommige schrijvers - 'Het heeft geen nut' verraadt de existentiële dubio van Stijn Meuris, 'Onder de sprei' is een geinig streepje Luc De Vos, en in het titelnummer schetst Sioen een mooi portret van de zangeres - maar het is de verdienste van Alex Callier dat het album klinkt als één geheel. Zijn herkenbare retrostempel kruidt de liedjes met springerige sixtiesorgeltjes, strijkers en staccatogitaren. De Hooverphonic-bassist heeft de reputatie in de studio een veeleisend man te zijn - zo heeft hij Hooverphonic-zangeres Geike Arnaert ooit eens tot tranen toe een nummer laten herzingen. Isabelle A: "Dat was bij mij niet nodig (lacht). Alex is een perfectionist, maar ik ook. Dat gaat op een of andere manier wel goed samen. Op een bepaald moment heeft hij mij moeten bijsturen omdat ik té juist wilde zingen. Hij wees me erop dat het om het gevoel gaat. Daar heb ik hem gelijk moeten in geven." De stem van La Belle klinkt soms verleidelijk ('Laconiek'), bijwijlen een tikje melancholisch ('Hou je nog van mij') en soms breekbaar ('Zonder het te weten').

Terwijl vroeger Jan De Vuyst altijd voor haar klaarstond, schreef Isabelle A voor het eerst een paar teksten zelf. Met 'Zonder het te weten' tekent ze zelfs voor een van de mooiste nummers van de cd. "Het was niet gemakkelijk, maar ik ben toch blij dat ik dat gedaan heb. Ik heb mijn nummers altijd wel vertolkt, en niet zomaar gezongen. Dat vind ik belangrijk, er moet waarheid in zitten. Het moet echt overkomen."

:: Isabelle A
wanneer: 31 mei 2008 om 20.00 uur
waar: Ancienne Belgique, Anspachlaan 110, Brussel - 02-548.24.24 - info@abconcerts.be
inkom: 16/19 euro

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Cultuurnieuws