Jazzpianiste Nathalie Loriers zoekt naar eeuwigheid

Georges Tonla Briquet
© Brussel Deze Week
14/05/2010
Jazz verzoenen met strijkers is geen lichte opgave, maar Nathalie Loriers slaagde daar op het recente "Moments d'éternité" wonderwel in. Maar ook in clubverband blijft de pianiste hoge ogen gooien. Stel het zelf vast op de Grote Markt tijdens de Jazz Marathon en in The Music Village.

Loriers geeft les aan het Koninklijk Conservatorium. We treffen haar op de opendeurdag, terwijl ze nog enkel vragen van een studente beantwoordt. "Sommige jongeren verwachten dat wij hun grote levensvragen zullen beantwoorden. Zo werkt het niet. Je moet echt over heel de lijn gemotiveerd zijn. De plaatsen zijn dan ook beperkt. Voor volgend schooljaar hebben we drie vacatures voor piano. Er zijn ingangsexamens in mei en september. Vandaag waren er twee inschrijvingen onder wie een ingenieur die een vaste job heeft en alles wil opgeven voor de muziek. Dat is motivatie. Want je kunt wel vijf jaar hard studeren en je diploma behalen maar een afgelijnd toekomstperspectief is er niet."

De leerling moet gemotiveerd zijn, maar ook de leraar. "Zeker en vast. En als ik niet meer gemotiveerd ben, is het ook helemaal gedaan. (Lacht uitbundig) Ik zeg dat dan ook ronduit. Op dat punt moet je eerlijk blijven. Het is triestig als je leerlingen hebt die gemotiveerd zijn maar geen talent hebben. Nog erger zijn diegenen die talent hebben maar totaal niet gemotiveerd zijn."

Eeuwigheid
Op haar jongste cd, Moments d'éternité, koppelt Loriers haar jazzkwartet aan een strijkkwartet. Jazz en strijkers, het blijft de ultieme uitdaging voor elke jazzmuzikant. Loriers: "Niet voor mij, hoor. Net zoals bijna al mijn andere projecten ontstond dit idee puur uit toeval. Het was de Gentse Bijloke die mij vroeg om een speciaal programma te brengen. Korte tijd voordien had een megalomane organisator mij voorgesteld iets te doen met strijkers maar een week voor het evenement verdween hij met de noorderzon."

"Ik had toen al Bert Joris gecontacteerd om arrangementen te schrijven voor een jazzkwartet met strijkers. Het materiaal was er dus. We werkten dat programma verder uit voor de Bijloke met als uiteindelijk resultaat Moments d'éternité. Dat ik van meet af aan Bert Joris koos voor de arrangementen is geen toeval. We speelden al een tijdje samen in kwartet, want ik verving zijn vaste pianist Dado Moroni. En ik ken Bert ook van bij het Brussels Jazz Orchestra. Onze wegen kruisten elkaar al verschillende keren, onder meer voor de opnamen van filmmuziek die hij componeerde."

De cd-titel klinkt heel filosofisch en is dat ook wel. "Ik refereer daarmee aan kleine, soms onbelangrijke momenten die regelmatig terugkomen in een mensenleven. Dat varieert van een dagelijkse gewoonte om achter de piano te gaan zitten tot grotere gebeurtenissen als Kerstmis, om maar iets totaal anders te noemen. Het is net alsof je die momenten al beleefd hebt en toch glijden de jaren ondertussen voorbij."

Aangezien het concert in The Music Village (in kwartet) verschillend wordt van dat tijdens de Jazz Marathon op de Grote Markt in het kader van Les Lundis d'Hortense (met strijkkwartet) hebt u tweemaal een goede reden om naar Nathalie Loriers te gaan kijken.

::Nathalie Loriers
wanneer: 15 en 30 mei
waar: The Music Villige en Grote Markt tijdens Brussels Jazz Marathon)
tickets: 16/18 euro/gratis

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni