Kazushi Ono: Unieke laatste kans
In het seizoen 2007-2008 gaat Ono nog deels meewerken onder leiding van de nieuwe intendant, maar concreet is het nu zijn allerlaatste autonome seizoen als muziekdirecteur van het Muntorkest. Tijd dus om de 'vereuropeeste' Japanner muzikaal eer te betuigen, vooraleer de zon voor hem in Brussel ondergaat.
Daarvoor stappen Muntorkest en Koor uit hun bonbonnière en palmen voor twee opeenvolgende concertavonden het Paleis voor Schone Kunsten in. In die zaal kunnen trouwens tweemaal meer mensen meegenieten dan in de Munt. Dat Ono's dirigent-ervaringen met het Filharmonisch Orkest van Tokio (1992-1999) en het Badisches Staatstheater in Karlsruhe (1996-2002) sinds lang geblust vuur zijn, bewijst de manier waarop hij op een ingetogen manier een 'Symphonie dramatique' als Roméo et Juliette van Hector Berlioz in de verf zet. De toenmalige 'vernieuwende' compositie, door het inlassen van zang in een symfonie, haalt voor het eerst Johan Reuter (basbariton) en Massimiliano Pisapia (tenor) naar Brussel.
Ook mezzosopraan Ekaterina Gubanova, die vorig Muntseizoen in Boris Godoenov zong, is solist. Het werk van Berlioz - Franse romantiek bij uitstek - werd letterlijk met veel geld op zak geschreven, en de uitbundigheid is dan ook pakkend aanwezig in deze symfonie. Naar het model van Beethovens Negende Symfonie 'met koren' strooide de componist met zang in Roméo et Juliette, maar dan kwistig van begin tot einde.
Dat maakt het stuk tot een kostbare productie die integraal nog zelden wordt uitgevoerd, gezien omvang van orkest, koor en solisten. Een unieke laatste kans dus, althans met Ono.
:: Kazushi Ono, 23 en 24.09.2006, 20.00 (intro 19.30), Paleis Voor Schone Kunsten Ravensteinstraat 23, Brussel, 070/233.939,
tickets: 8>67 euro
Lees meer over: Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.