Liefde en intimiteit met James Taylor

One man band, dat is een man met gitaar, een pianist en een schitterende handvol klassiekers uit popland Amerika. Het intieme liedjesprogramma van singer-songwriterveteraan James Taylor en Larry Goldings speelt nu donderdag in het Paleis voor Schone Kunsten.

One man band - uit als live-cd en -dvd bij Hear Music, het label van Starbucks-koffie - vat veertig jaar leven en schrijven, liedjes, mensen, plekken en gebeurtenissen in een wonderlijk warm concert, inclusief een scherm archieffoto's en filmfragmenten en tongue in cheek verhalende bindteksten van de zestigjarige songsmid zelf. "'Something in the way she moves' is het eerste presentabele liedje dat ik schreef, alles ervoor was best dom," grapt hij in het begin van de avond. "Schrijven is fantastisch, frustrerend en mysterieus tegelijk. Het duurt soms even voor ik begrijp waar een song voor staat. Deze gaat dus over Kim (zijn derde vrouw, Caroline 'Kim' Smedvig, pdd)." Het liedje staat op zijn debuut uit 1968, de eerste release van Apple, het label van The Beatles. Taylor was - weg van school, net achttien, op zoek naar een carrière, begonnen met een bijna levenslange heroïneverslaving en opgenomen in een psychiatrische instelling - door zijn ouders van North Carolina naar Londen gestuurd om een frisse neus te halen. Hij ontmoet er vriend-voor-het-leven Peter Asher, zijn latere manager en producer, die een demo aan Paul McCartney en George Harrison presenteert. "It was the mother of all big breaks! It was as if somebody had opened a door and the rest of my life was on the other side."

Het icoon, zijn vrienden en de dood
Scoren kan pas met Sweet baby James. "Het was een slaapliedje à la Roy Rogers en Gene Autry voor mijn neefje - mijn broer Alex en zijn vrouw Brent hadden hun eerste baby naar mij genoemd." Het album vertoeft twee jaar in de verkoopslijsten, de single 'Fire and rain' - met de openingszin 'Just yesterday morning, they let me know you were gone...' over een ex-vriendin die zelfmoord had gepleegd - belandt op nummer 1 en Taylor haalt als icoon van een nieuwe singer-songwritergeneratie de cover van Time. Opvolger Mud slide slim and the blue horizon bevestigt het succes. "Ik zat toen met Carole King in een band in Los Angeles. Ze had een schitterend nummer af, de perfecte song! Ze was net als ik bezig in de studio maar stond erop dat ik het als eerste zou opnemen. I didn't realise I'd be singing it every single night for the rest of my life." 'You've got a friend' werd popgeschiedenis. De topgroep van toen - met gitarist Danny 'Kootch' Kortchmar, bassist Lee Sklar en drummer Russ Kunkel - deed in november 2007 in LA een paar reünieoptredens in The Troubadour, ter gelegenheid van het vijftigjarige bestaan van de gerenommeerde nachtclub die in de jaren 1970 al een podium bood aan beginnende artiesten als The Eagles, Tom Waits en Linda Ronstadt.

James Taylors bezige biograaf onthoudt sindsdien veertig miljoen verkochte platen, vijf Grammy's, opname in de Rock and Roll Hall of Fame en de Songwriter's Hall of Fame, gastrolletjes in The Simpsons, Sesamstraat en Randy Newman's Faust en een indrukwekkend rijtje tijdloze (radio)hits: 'Carolina in my mind', 'Mexico', 'How sweet it is (to be loved by you)', 'Her town too' (met J.D. Souther), 'Mockingbird' (met zijn tweede vrouw Carly Simon), 'Only One', 'Copperline'... 'Line 'em up' introduceert hij tijdens het One man band-concert als "een nummer over het aftreden van Nixon na Watergate, iets wat volgens mij veel vaker zou moeten gebeuren in het Witte Huis" en over 'Never die young' lacht hij: "Dat is altijd een wijze raad, maar in mijn geval komt die dus te laat."

:: James Taylor op donderdag 3-4-2008 in het PSK, Ravensteinstraat, 23, 1000 Brussel. Info: 02-507 82 00.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over
Lees ook
BRUZZ Magazine
deze week
  • Philippe Close (PS): 'De stad mag een beetje punk zijn'
  • RWDM vs Union: de terugkeer van de Zwanzederby
  • 'Drugsbeleid in Brussel lijkt te escaleren'
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Quatre Bruxelloises réécrivent l'histoire du hip-hop
  • Het creatieve label achter Stromae blaast tien kaarsen uit
  • The late drawings of artist Philippe Vandenberg at Bozar
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement