LOD - The Attendants' Gallery/Stories of Europe
De artistieke kern van LOD wordt gevormd door vier componisten: Dick van der Harst, Kris Defoort, Jan Kuijken en Dominique Pauwels. Naast hun eigen muzikale projecten (zoals Van der Harsts Huis der verborgen muziekjes naar aanleiding van Brussel, Europese cultuurstad) werken ze ook samen met podiumkunstenaars. Een aantal van die voorstellingen gooide hoge ogen in binnen- en buitenland: Kris Defoort maakte bijvoorbeeld samen met Guy Cassiers het gesmaakte The Woman Who Walked into Doors, naar het boek van Roddy Doyle. Tot grote tevredenheid van Doyle blijkbaar, want hij zakt dezer dagen voor de tweede keer naar Vlaanderen af om de productie bij te wonen.
Van der Harst, die al het langst actief is onder de vleugels van LOD, ging voor The Attendant's Gallery aan de slag met Koen De Sutter, die vorig seizoen in België vooral in het nieuws kwam voor zijn vertolking van oud-premier Wilfried Martens. De Sutter regisseert vijf acteurs die alle uit een uithoek van Europa komen: Miles O'Shea uit Ierland, Åsa Simma uit Zweeds Lapland, Paula Só uit Portugal. Levente Molnár is een Hongaarse Roemeen en Damjana Çerne komt uit Slovenië. Een groot deel van de tekst is gebaseerd op hun persoonlijke verhalen, die altijd wel gekleurd zijn door de Europese geschiedenis. Geen van de vijf heeft een eenduidige identiteit: Simma bijvoorbeeld wist daar in het Hoge Noorden vaak niet of ze zich bij tochten nu in Zweden, Noorwegen of Finland bevond. Slovenië behoorde zowel tot Italië en Joegoslavië en is nu onafhankelijk - Çerne krijgt de lachers op haar hand door in een mengelmoes van talen en desnoods met gebarentaal de draak te steken met die voortdurende identiteitswisselingen. Het tekstmateriaal werd verder aangevuld door theaterauteur Pieter De Buysser. Hij vergelijkt Europa op satirische maar niet geheel van ernst gespeende wijze met een lichaam: oren beginnen te woekeren (je moet ze afsnijden!), en in plaats van onze huidig economisch model wordt er gepleit voor een 'kni-economie' - helemaal gebaseerd op het buigen der knieën.
Vier muzikanten voeren live composities van Van der Harst uit. Hij baseerde zich op de typische instrumenten en muziek van de perifere regio's. Doedelzak heeft bijvoorbeeld een hoofdrol gekregen. Dat betekent niet dat we op een folkloristisch feest zijn terechtgekomen.
Zeker niet omdat LOD deze keer ook hedendaagse kunst een hoofdrol heeft gegeven. De acteurs, gekleed als toezichters in een galerij, vertellen hun verhalen aan de hand van wisselende media: houtsnede, schaduwtheater, fotografie. Het zou jammer zijn om al veel over dat visuele aspect - verzorgd door het collectief Frémok - te verklappen.
Behalve dan dat het ene werk al mooier is dan het andere en kan al gemakkelijker geïntegreerd kan worden in een 'podiumproductie'. Want eigenlijk moet The Attendants' Gallery het niet hebben van een theatrale spanningsboog, wel van de gemoedelijkheid van de vertelling, de verwondering voor de muziek en de beeldende kunst. LOD's Gallery doet uitkijken naar nieuwe 'verhalen uit Europa'.
:: LOD - The Attendants' Gallery. Stories of Europe - 5, 6, 7.10 21.00 - Hallen van Schaarbeek, Koninklijke Sint-Mariastraat 22, 1030 Schaarbeek - 02-218.21.07
Tickets: 15/10 euro
Lees meer over: Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.