Motek: beeldende muziek
Motek ontstond in februari 2005 als een postrockband die op de scène graag visuals toont. Al gauw veranderde het combo met als kernleden Ken De Cooman, Wouter Roelants en Steven Biebaut in een multidisciplinaire formatie die de grenzen van de concertervaring tracht af te tasten. Ken De Cooman: "In de begindagen werkten we met beelden die met de muziek meeliepen. In december 2005 trad Rodrigo Fuentealba bij de band, gitarist bij onder meer Gabriel Rios, Novastar en Fifty Foot Combo. Hoewel we alle vier vooral op een muzikale achtergrond bogen, gaan we verder: Motek heeft de relatie tussen beeld en geluid als voornaamste onderzoeksobject. Misschien kun je ons het best omschrijven als beeldende muziek."
Raimund Hoghe
Muzikaal schrijft Motek zich in het postrockcircuit in. Invloeden van bands als Mogwai, Fly Pan AM of Godspeed You Black Emperor klinken sterk in hun werk door, dat onder meer op YouTube te bekijken en te beluisteren valt. "Maar tegenwoordig gaan we steeds meer een elektronische richting uit," zegt Cooman, "de nieuwe nummers zijn veel dynamischer, met meer breaks. Onze invloeden zijn enorm uiteenlopend. Zelf ben ik geïnspireerd door de Duitse choreograaf Raimund Hoghe. Wellicht klinkt dit een beetje vreemd. Zijn werk leerde me hoe je op een erg ingetogen manier een menselijk lichaam op het podium kan tonen, volledig gedragen door de muziek. Hij onderstreept dat het opbouwen van spanning en de plaats in de ruimte belangrijker zijn dan een veelheid van beelden en geluiden. Ook het werk van beeldende kunstenaars zoals Dan Graham is in die zin voor mij belangrijk."
In de Beursschouwburg presenteert Motek, onder meer in samenwerking met de veejays van Tableau, Do You Us Too?, een concertperformance die mikt op een nieuwe kijk- en luisterervaring. De groep speelt in een ruimte achter semi-transparante projectiedoeken waarop afwisselend beelden van de band en van het publiek te zien zijn, en diverse visuals. Cooman: "Het is een totaalconcept. We proberen de verhouding tussen de muzikanten en het publiek te doorbreken, net als de emoties van het publiek. Do You Us Too? speelt met de conventies van een 'normaal' rockconcert en tracht die zowel expliciet te formuleren als te weerleggen en te verruimen."
Eigen beheer
Do You Us Too? gaat in première in de Beursschouwburg. Eerder, in april 2006, vond in Netwerk (Aalst) een try-out plaats. "Het werk is behoorlijk veranderd," zegt Cooman, "de techniek staat veel scherper. Dankzij residenties in de Vooruit (Gent) en de Beursschouwburg, konden we de performance optimaliseren. Bovendien werken we vandaag samen met anderen, zoals met de jonge Brusselse videokunstenaars Floris van Hoof, Fairuz en Kristin Rogghe. Hun beeldmontages kun je moeilijk nog als visuals klasseren. Het zijn volwaardige experimentele films. Dankzij hun inbreng wordt de ervaring van de performance uiteraard nog sterker."
Het aantreden van Motek vormt zaterdag meteen ook de releaseparty van hun eerste titelloze cd. Die bracht de groep uit op hun eigen label, Asthmathic Whale. Cooman: "We besloten ze onder eigen beheer uit te brengen, maar het album komt wel in omloop via Bang!, een van de voornaamste distributeurs in de Benelux voor onafhankelijke muziek. In de toekomst zijn we van plan nog andere releases op ons eigen label aan te reiken."
Lees meer over: Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.