Nathalie Loriers: jazzy verjaardagsfeestje
We ontmoetten Nathalie Loriers in de cafetaria van Aula Toots in Evere. Een uiterst geschikte plek, niet alleen omdat de service er uitstekend is, maar vooral omdat Loriers vlak ernaast lesgeeft aan de plaatselijke muziekacademie.
Drie avonden na elkaar krijgt Loriers de rol van gastvrouw aangeboden in The Music Village. Ze is er duidelijk mee in haar nopjes. "Het is een unieke gelegenheid om een aantal artiesten uit te nodigen waarmee ik regelmatig op het podium sta. Zo is er de eerste avond een duo-optreden met Philip Catherine. Bovendien verjaart hij net dezelfde dag als ik! Alleen zijn we niet in hetzelfde jaar geboren (lacht). We zullen hoofdzakelijk eigen werk vertolken, hier en daar aangevuld met wat standards. De tweede avond brengen we het project rond mijn nieuwe cd L'arbre pleure. Let wel, wegens het beperkte budget zullen Gianluigi Trovesi en Joël Allouche er niet bij zijn. Ze worden ze vervangen door Fabrice Alleman en Jan de Haas, toch ook twee muzikanten met klasse. Ten slotte is er nog een avond met mijn kwartet waarin bassist Philippe Aerts, drummer Joost van Schaaik en trompettist Bert Joris spelen."
Geen carrièreplan
Enkel het concert rond L'arbre pleure is dus gekoppeld aan de actualiteit door de recente release van de cd. De twee andere optredens staan puur voor het plezier geprogrammeerd zonder rechtstreeks verband met achterliggende plannen. "Tegenwoordig moet je met projecten werken die een tot twee jaar op voorhand vastliggen. Om je een idee te geven: de cd L'arbre pleure werd deze zomer uitgebracht, en het gros van de optredens die daaraan verbonden zijn, komt er pas aan in de loop van volgend jaar. De programmering in de culturele sector verloopt heel traag en hinkt eigenlijk altijd wat achterop. Culturele centra presenteren hun programma meteen voor een volledig seizoen. Je moet dus echt lang vooruit plannen. Bij festivals is er dan nog het feit dat je moet opboksen tegen de concurrentie uit Amerika. Hele budgetten gaan naar deze artiesten. Wat overblijft, is voor de mensen van bij ons. Dat systeem van zo ver in de toekomst te plannen, trekt me niet aan. Ik heb geen vooropgezet carrièreplan. Ik zie wel wat er op mij afkomt."
Reddende engel
We hebben het nog even over haar nieuwe cd L'arbre pleure (W.E.R.F. ). Zoals 'Chemins croisés' - de groepsnaam voor dit project - aanduidt, is het een ontmoeting tussen twee werelden. Het is meteen ook het samenbrengen van piano en oed, geen evidente combinatie. Niet alles verliep volgens plan. "Er waren inderdaad wat problemen. Muzikanten zijn ook maar mensen. Het is niet omdat je topmusici bij elkaar plaatst, dat het klikt. Zo waren we genoodzaakt een paar dingen te wijzigen. Het ergste was echter dat de oorspronkelijke oedspeler de avond voor het eerste belangrijke concert er gewoon mee stopte. Dat je op een zo'n moment je verantwoordelijkheden ontloopt, dat kan toch niet! Gelukkig was er Karim Baggili. Die man heeft op vierentwintig uur tijd het hele repertoire ingestudeerd. En nog wel uit het hoofd, want hij leest geen muziek. Hij was echt de reddende engel. Sindsdien hoort hij er echt bij. Een paar weken geleden bracht ik met hem nog een dubbeloptreden tijdens het jazzfestival in Brugge en dat was eveneens een geweldig succes. Ondertussen blijkt ook nog dat de cd enorm goed verkoopt."
:: Nathalie Loriers - 26, 27 & 28.10.2006 om21u00 - The Music Village - Steenstraat 50, 1000 Brussel - 02-513.13.45, themusicvillage@skynet.be
Tickets: 16/18/20/22
euro
Lees meer over: Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.