Nelisiwe Xaba: Pijnpunten uit Zuid-Afrika
Nelisiwe Xaba werd geboren in Soweto, een ex-township van Johannesburg. Hoewel
ze regelmatige met de Europese en Amerikaanse podia in contact kwam - dankzij
haar dansrol in het gezelschap van haar landgenote Robyn Orlin - is ze in onze
contreien geen bekende choreografe. "Ik had het niet makkelijk. In 1992
arriveerde ik in Amerika als toeriste, zonder de juiste documenten. Twee jaar
werkte ik in restaurants, later ging ik in Londen studeren en in 1996 werkte ik
op freelancebasis met Orlin samen. Logisch trouwens dat mijn solowerk niet zo
bekend is in het buitenland: ik begon nog maar drie jaar geleden. Toch loopt het
de laatste jaren aardig."
Niet enkel kommer en kwel
Omwille van haar
stijgende buitenlandse solo-optredens staakte Xaba tot haar spijt recentelijk
haar danscursussen in Soweto. "Het waren informele lessen," legt ze uit. "Na
schooltijd gaf ik hedendaagse dans aan jongeren: eenvoudige training en
introducties in basisbewegingen en -posities. In Afrika zit de dansscene in de
lift. Toch heb ik het gevoel dat de zogeheten jonge choreografen een jaar of
vier meer nodig hebben. Hun vroegtijdige aantreden op de grote scènes heeft
alles te maken met de vraag van de markt. Wie begint te dansen, is twee jaar
later professionele choreografe. Helaas doven die 'sterren' weer snel uit. Je
moet je lichaam goed kennen vooraleer je iemand anders iets kunt vertellen over
of met je lijf."
Shuffle #3 nodigt Xaba voor de eerste keer in België uit. Ze
presenteert twee korte solowerken: Plasticization en They look at me
and that's all they think. Beide voorstellingen portretteren op een
kritische manier Zuid-Afrika. Xaba: "Ik haat het om mezelf te omschrijven als
iemand die in haar voorstellingen racistische thema's en vrouwenproblemen
aankaart. Maar uiteindelijk gaat mijn werk toch daarover. Die pijnpunten
omringen me, met die zaken heb ik dagelijks te maken. Aan de andere kant is het
in mijn land niet al kommer en kwel. We kampen met aids, ziektes en geweld, maar
we lachen en spelen evenzeer. Hoewel ook dat in mijn werk aan bod komt, is pijn
hetgeen ons als gemeenschap het meest
beroert."
Regenboognatie
Plasticization, een werk waarin Xaba
zich wikkelt in plastic zakken tot ze er bijna in verdwijnt, handelt over
overconsumptie, de opwarming van de aarde en aids. Voor de kostuums en het
scènebeeld tekende Strangelove, een designer waar de choreografe regelmatig mee
samenwerkt. Zo ook voor They look at me and that's all they think, de
tweede voorstelling die twee avonden gespeeld wordt. Hierin refereert Xaba naar
Sarah Baartman, de zogeheten "Hottentot Venus". Die Zuid-Afrikaanse vrouw werd
in 1810 naar Londen gebracht en tentoongesteld omwille van haar 'bijzondere'
fysionomie. Xaba ziet parallellen met haar levensloop: "In het verleden voelde
ik me vaak als een exotische figuur gepresenteerd, als een mooi zwartje
zondermeer. Als danser word je soms ingezet als iets bruikbaars voor de
producer, choreograaf of andere betrokkenen. Vooral met Orlin maakte ik
armoedige omstandigheden mee. Strangelove ontwierp een scène die tegelijkertijd
een groot kostuum is: een monster dat nieuwe bewegingen noodzaakt en waarop ik
animatiefilms projecteer over een meisje dat een make-over
ondergaat."
Shuffle #3 biedt voorsmaakjes, Xaba komt in maart terug
met Black!...White? "In die voorstelling lig ik, samen met twee blanke
acteurs, op de grond in een raster van witte tape. Wanneer je dat projecteert,
lijkt het alsof we rechtstaan. Het is een stuk over zwart-wit en cartoons, maar
ook over rassenissues. Zuid-Afrika heet in theorie een regenboognatie, maar de
werkelijkheid is anders. Daaraan wil ik mijn publiek blijven herinneren."
:: Plasticization + They Look at Me and That's All They Think - Nelisiwe Xaba
wanneer: 5 september om 19.00 uur en 6 september om 20.00 uur
waar: Kaaitheaterstudio's, OLV Van Vaakstraat 81, Brussel, 02-201.59.59 - tickets@kaaitheater.be
tickets: 7,5 euro
Lees meer over: Brussel-Stad , Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.