Olivier Strelli viert 30 jaar met monografie
Olivier Strelli, dat is de visuele expressie bij uitstek van het begrip 'tolerantie'. Kleuren die verleiden door hun warme verstrengeling. Kleuren als uitheemse kruiden met een smaak van hier. Het maakt Olivier Strelli tijdloos apart en herkenbaar.
Na dertig jaar van inspiratie en creatie geeft Nissim Israël, de stichter en het gezicht van het modehuis Strelli, zich bloot in een monografie over zijn leven en werk. Vol foto's van zijn familie, en oorspronkelijke ontwerpen en collecties die de merknaam Olivier Strelli begeerd maken.
Onder zijn fans vind je bijvoorbeeld koningin Paola, die bij de eedaflegging van koning Albert voor een gele kraagmantel van Strelli koos, of prinses Mathilde, die heel haar garderobe voor de Blijde Intredes in de provincies bij Strelli afhaalde. Voor haar bruidsjurk heeft Nissim Israël in alle bescheidenheid bedankt, al werd het eerst aan hem gevraagd. Maar The Rolling Stones en de Franse voetbalploeg, die voor het EK van 2004 niet chauvinistisch was op kledinggebied, heeft hij dan weer met plezier in een pittig uniform gestoken.
Chaotisch
Met roots in vele contreien en een geboortenaam als Nissim Israël, die te veel symboliek in zich droeg om hem als label te gebruiken, heeft deze Brusselse modeontwerper een zesde zintuig voor gevoeligheden. Brussel past wonderwel in dat kraam.
De stad mag zich gelukkig prijzen dat het mondiaal hoog aangeschreven modehuis Olivier Strelli in alle bescheidenheid in Brussel is gebleven. "Gewoon, omdat ik van Brussel hou, en van mijn familie die hier woont," verklaart Nissim Israël. "Ik heb inderdaad voorstellen uit Parijs gekregen. En wellicht zou Olivier Strelli veel groter geworden zijn als we toegehapt hadden. Maar dat was niet wat ik verlangde. Ik wou geen afstand doen van de mensen die ik in het hart draag, of van de ploeg die ik in Brussel samengesteld heb. Geen haar op mijn hoofd dat eraan dacht om deze ploeg te verlaten en me elders met een nieuwe ploeg te omringen. Bovendien heeft Brussel een chaotisch trekje; ideaal voor creatie. Alleen al de mengelmoes aan architectuur bijvoorbeeld werkt verrijkend en inspirerend."
Radstraat
Het merk Olivier Strelli mag dan wel in 370 boetieks hangen, waarvan honderd dertig in België, de kantoren en het ontwerpatelier huizen in een - naar 'sterrennormen' - schamel pand in de Radstraat, op de grens van de Marollen. Heeft Israël dan nooit verlangd naar een ontwerpbureau met neongevel naast, pakweg, het nieuwe Théâtre National op de Jacqmainlaan? "Dat ligt helemaal niet in de lijn van mijn karakter. Ik verkies discreet te blijven en in alle sereniteit te kunnen werken. In de Radstraat worden we met rust gelaten. Het draagt enorm veel bij tot de familiale sfeer waarin ik me het beste thuis voel."
Voor vandaag
En in de Radstraat ontstaan dan ook de nieuwe collecties, die keer op keer prikkelen. We willen weleens weten hoe 'meneer Strelli' op een idee voor een volgende collectie komt. "Ik heb in dertig jaar tijd maar één collectie gemaakt. Ik denk niet in termen van een zomerseizoen, een volgende winter, weer een zomer,... Alle creaties passen naadloos in die jarenlange continuïteit aan collecties. Ik beschouw een nieuwe collectie altijd als een evolutie, veeleer dan een revolutie. Om aan een nieuw seizoen te werken, grijp ik terug naar oude tekeningen en moderniseer ik het model. Ik wil dat het verhaal van Olivier Strelli coherent blijft. De noodzaak om iets totaal anders te lanceren heb ik nog nooit ervaren. De mensen verwachten van mij iets wat ze herkennen als zijnde 'Strelli', zowel vrouwen als mannen. Daarin mag ik hen niet teleurstellen. Als ik iets compleet anders zou bieden, dan schaad ik een vertrouwen van jaren."
"Klanten willen iets moderns, iets hedendaags. Mode is iets heel actueels, zelfs iets wat naar morgen kijkt. Mode is zeker niet iets van het verleden. Het publiek mag van de modeontwerper moderniteit verwachten, en een collectie die vooruitkijkt. Als ik ontwerp, dan hou ik die verwachting van mijn klanten altijd voor ogen. Ik denk ook niet aan het tijdelijke van een collectie; dat is niet de essentie. Nieuw betekent 'van en voor vandaag'. Ik weet wel dat er mensen zijn die beseffen dat een collectie enige levensduur moet hebben, en toch is dit bijkomstig - ook al is het mooi meegenomen dat je iets langere tijd kunt dragen. Logisch, aangezien dertig jaar Olivier Strelli één lang product is."
"Als ik voor morgen een hemd of jurk ontwerp, dan zal het ook altijd maar één tekening zijn. Het is aan de commerciële ploeg van het huis Strelli om deze jurk te hertalen tot... duizend jurken. Ik reik alleen de nieuwe sleutel aan. Vraag me niets meer, ik zou te veel angsten doorstaan."
Lees meer over: Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.