Onder de sterren en de maan

Pierre De Decker
© Agenda Magazine
14/06/2006
Deze week kunt u voor drie unieke wereldmuziekconcerten terecht op het dakterras van het Flageygebouw. Het Kora Trio, Les Mésopotamiens en Pandit Ashok Pathak en Sandip Bhattacharya spelen er op een droompodium met uitzicht op de vijvers van Elsene. Maar u zult het merken: ook Guinee, Irak en India klinken op het dek van de pakketboot - zo vlak onder de sterren - verrassend dichtbij.

Vrijdag 16 juni: Kora Trio met N'Faly Kouyaté en Bao en Sadio Cissoko
N'Faly Kouyaté stamt uit een belangrijke familie van griots of troubadours uit Mandingue, een lappendekenregio in West-Afrika die zich uitstrekt over Guinee, Mali, Gambia, Senegal en Burkina Faso. Deze vertellers en muzikanten van vader op zoon hebben een grote morele verantwoordelijkheid - griot betekent 'bloed van de samenleving' - en begeleiden zichzelf bij de overlevering van de eigen cultuur vooral op de kora, een Afrikaanse harp met 21 snaren.

Kouyaté maakt snel carrière in tal van belangrijke bands in zijn thuisstad Conakry en vertrekt in 1996 naar België. Hij wordt gevraagd door Afro Celt Sound System en staat met de Britse fusion-folkies op Glastonbury, Dranouter en Womad. Hij is twee keer genomineerd voor een Grammy Award en heeft gespeeld met Salif Keïta en Mory Kanté. Hij is docent kora aan het Conservatorium in Brussel en leidt zijn eigen groep Dunyakan ('stem van de wereld').

Ook de broers Bao en Sadio Cissoko uit Senegal wonen in Brussel. Ze spelen in verschillende formaties in binnen- en buitenland en hebben net als Kouyaté - wat in het Mandingue 'muzikant' betekent - voorbestemde griot-roots.

Zaterdag 17 juni: Les Mésopotamiens - Poème pour Bagdad
Anwar Abudragh: ûd, zang, djosé
Wessam Ayoub: santour, zang
Sattar al Saadi: percussie
Osama Abdul Rasol: qanun

De groep Les Mésopotamiens werd in 2001 opgericht door Ali Khedher en bestaat uit internationaal gerenommeerde muzikanten uit de School van Bagdad. Ze brengen gezongen gedichten uit de Iraakse maqam in een zangstijl die teruggaat tot de achtste eeuw. Een maqam is een basisbegrip binnen de oosterse muziek en staat voor een reeks van noten die meer is dan een toonladder en minder dan een melodie. Traditionele maqam-muziek bestaat uit een vaste opeenvolging van muzikale zinnen en wordt nu bijna uitsluitend nog door de oudere generatie beluisterd.
Met Poème pour Bagdad wil de groep een genre dat naar vorm en inhoud eeuwenlang haast onveranderd is gebleven, vernieuwen en zo de sfeer van de sprookjes van Duizend-en-één Nacht hertalen naar de 21ste eeuw.

Zondag 18 juni: Pandit Ashok Pathak & Sandip Bhattacharya
Sitarspeler Pandit Ashok Pathak uit Calcutta is absolute wereldtop. Zijn pa, Pandit Balaram Pathak, was een legendarische figuur binnen de Indiase klassieke muziek en Ravi Shankar noemt zijn grootvader Pandit Rameshwar Pathak een belangrijke inspiratiebron. Een zacht geluid en stijlfiguren als de murkis, meendsen zamzamas horen tot de huisstijl. Pandit Ashok Pathak is vooral bekend van zijn interpretaties van traditionele Indiase muziek, maar schrikt niet terug voor een experiment. In 1991 kreeg hij de International Man of the Year-prijs van de universiteit van Cambridge voor zijn muzikale verdiensten.

Pathak speelt in duo met de tablavirtuoos Sandip Bhattacharya uit Bénarès, India's oudste heilige plaats en cultureel centrum. Hij is een leerling van Pandit Ravi Shankar, speelt elke bol - een tik op de tabla zoals dha, dhin, terekete en dhere-dhere - loepzuiver en combineert respect voor traditie moeiteloos met nieuwsgierigheid en vernieuwing. Dit is duidelijk: beide heren zijn onbetwistbaar de Ronaldhino en Thierry Henry van het Indiase muzikale dreamteam.

:: Flagey onder de sterren, flageygebouw (dak of Studio 1) Heilig-Kruisplein, Elsene, 02-641.10.20
data:16, 17 & 18 juni om 21u30
tickets: 15 euro

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni