P.A.R.T.S. Student Works: Dansen op het eindexamen
Deze maand studeert een nieuwe generatie dansers en choreografen af van de Performing Arts Research and Training Studios (P.A.R.T.S.), de internationale dansschool van Anne Teresa De Keersmaeker in Vorst. De school werd opgericht in september 1995 en biedt aan de studenten die de wereldwijd georganiseerde audities overleven een opleiding aan van vier jaar. Die is verdeeld over twee cycli van elk twee jaar: de basiscyclus Training en de voortgezette cyclus Research. Er wordt echter pas om de twee jaar een nieuwe opleiding gestart, zodat het dit jaar, na veertien jaar P.A.R.T.S., de zevende generatie studenten is die afstudeert. Het gaat dit keer om twintig dansers uit dertien verschillende landen die zich aandienen als de opvolgers van mensen als Salva Sanchis, Arco Renz, Charlotte Vanden Eynde, Claire Croizé of Mette Ingvartsen, die al eerder afstudeerden om meteen daarna een succesvolle solocarrière uit te bouwen. Een ander deel zal ongetwijfeld als danser aan de slag gaan bij bestaande gezelschappen in binnen- en buitenland.
In de cyclus Training werken de studenten vooral aan hun technische basis als hedendaags danser, terwijl ze volgens de brede benadering van de school ook genieten van een theatrale, muzikale en kunsttheoretische vorming. Vanaf de cyclus Research krijgen de studenten de mogelijkheid de verworven kennis te verdiepen in projecten met gastchoreografen en ze toe te passen in het eigen creatieve werk. In het laatste jaar maken ze een afstudeerwerk waarbij ze kunnen deelnemen aan een project rond het repertoire van Rosas, of hun eigen creaties ontwikkelen, solo of in groep.
Dans van de toekomst
Het repertoireproject dat dit jaar op het programma stond is een nieuwe, integrale versie van Anne Teresa De Keersmaekers creatie Rain uit 2001, onder leiding van ex-Rosas-dansers Marta Coronado, Jakub Truszkowski en de choreografe zelf. Deze productie wordt op de laatste van de vier avonden in het Kaaitheater gepresenteerd. Samen met de creatie 12/8 van november vorig jaar, die de studenten met gastchoreograaf Thomas Hauert maakten: een complex geheel van bewegingen gebaseerd op een liedje dat alleen in de hoofden van de dansers te horen is.
Daarnaast werkten zeven groepjes de voorbije drie maanden aan hun eigen werk, met de hulp van ervaren coaches als Bojana Cvejic, Vincent Dunoyer, Eszter Salamon, en Benjamin Verdonck.
Wij gingen in Vorst kijken naar een try-out van de programma-avond van 5 juni. Wat we zagen smaakte alvast naar meer. Wat andermaal opviel is het bescheiden aandeel van het puur dansante in de voorstellingen van de studenten. Daartegenover staat blijkbaar een voorliefde voor parodie, pastiche, vervreemding, en ironie. De Zweed Robin Jonsson bracht met I believe I can see the future de virtuele bedrijvigheid in het universum van de computergame Devil may cry naar de scène. Throwing rocks van de Oostenrijkse Franziska Aigner en de Braziliaan Gabriel Schenker was een vierluik met groepschoreografietjes voor de spierbundels van het menselijk lichaam en een video waarin de dansers met de meer flexibele delen van hun naakte lichamen een schaamteloze performance opvoerden. Een hoogtepunt was Be my baby van de Spanjaard Albert Quesada, die een merkwaardig doofstom duet danste met Liz Kinoshita. De twee hadden zichzelf perfect gecast voor een trashy tango op een jeukende soundtrack met verknipte stukjes Rick Astley, Janis Joplin of Sinéad O'Connor. Maar we zijn er zeker van dat u op de andere avonden ook uw gading zult vinden.
:: P.A.R.T.S. Student Works
wanneer: 4 > 7 juni om 20.30 uur
waar: Kaaitheaterstudio's (van 4 > 6 juni), Onze-Lieve-Vrouw van Vaakstraat 81, Brussel
Kaaitheater (7 juni), Sainctelettesquare 20, 02-201.59.59
inkom: 10/12,5 euro
Lees meer over: Brussel-Stad , Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.