Portugal zendt zijn zonen uit
Dat beide performances afkomstig zijn uit Portugal is niet helemaal toevallig. De in Lissabon gevestigde organisatie Alkantara ('De brug') is er een broeihaard van artistiek talent en maakt ook deel uit van het netwerk Danse Bassin Méditerranée, dat kunstenaars rond het Middellandse Zeegebied de kans geeft om elkaar te ontmoeten en samen te werken. Een nogal "explosief" netwerk ook, waarbij onder meer Israeli's en Palestijnen, Turken en Grieken geregeld rond de tafel zitten, er soms hoog oplaaiende discussies voeren en net daarom regelmatig relevante producties op de wereld loslaten. Het ligt in die zin enigszins voor de hand dat twee voorstellingen die in het kielzog van dat netwerk zijn ontstaan, nu te zien zijn op Spoken World, een festival dat draait rond 'global interdependence'.
Mislukking
Het Portugese Alkantara, geleid door onze landgenoot Mark Deputter, speelt in het netwerk Danse Bassin Méditerranée een dynamische rol. In die context kwam danser/choreograaf Miguel Pereira in contact met de Egyptische Karima Mansour. Pereira, die eerder al samenwerkte met Francisco Camacho en Jérôme Bel, nam tussen 2004 en 2006 deel aan interculturele residentieprojecten, onder meer in Zuid-Europa en Noord-Afrika. Tijdens een van die projecten kruiste zijn pad dat van danseres Karima Mansour en ze besloten samen een voorstelling te maken. Maar dat ging uiteindelijk niet door. Aan de basis lagen culturele en persoonlijke verschillen, die onverenigbaar bleken om samen op de scène te staan. Maar wel dusdanig inspirerend om op basis van die ervaringen elk een eigen solo te maken. Pereira onderzoekt in zijn documentaire-achtige 'Miguel meets Karima' hoe en waarom het misging. Hij heeft daarbij vooral veel aandacht voor het vaak subtiele onderscheid tussen culturele verschillen en meer persoonlijke. Waar eindigt het ene en begint het andere door te wegen? Pereira brengt een naar verluidt zeer open en persoonlijk relaas van een 'mislukking', zonder in valse retoriek of al te navelstaarderige pathetiek te vervallen. Net daardoor stelt hij pertinente vragen over het leren omgaan met verschillen, over het eeuwige zoekproces naar onszelf en de ander...
Labyrintisch
De Portugese acteur Tiago Rodrigues zag u misschien al eerder aan het werk bij tg STAN, waarmee hij de voorbije jaren regelmatig samenwerkte. In 'Yesterday's man' beschrijft hij de reis van een vreemdeling die geconfronteerd wordt met een stad die voortdurend verandert, Beiroet. Rodrigues maakte deze performance samen met de Libanese theatermaker Rahib Mroué, die begin dit jaar nog het Meeting Points Festival opende, en de architect-filosoof Tony Chakar. Beiroet staat symbool voor elke stad die uit verschillende steden bestaat, zoals een ajuin vele lagen telt. Alleen is dat in Beiroet door haar recente bewogen geschiedenis en de veelvuldige periodes van opbouw en afbraak net iets duidelijker zichtbaar en voelbaar. De voorstelling kan ook gezien worden als een verwerking van de bewogen geschiedenis van de hoofdstad van Libanon. Maar 'Yesterday's man' is vooral een poëtische, filosofische én humoristische bespiegeling omtrent de geheimen van de stad tout court, de fascinerende ondoordringbaarheid van een voortdurend evoluerend labyrint waarbij heden, verleden en toekomst constant met elkaar in dialoog treden. (PJ)
•• Miguel meets Karima - Miguel Pereira - 10.9.2008, 20.30 - (in het Engels)
tickets: 10/12,50 euro
•• Yesterday's man -
Tiago Rodrigues & Rahib Mroué - 11.9.2008 20.30 - (in het Engels) - Kaaitheaterstudios O.L.V van Vaakstraat 81, Brussel, 02.201.59.59, tickets@kaaitheater.be
tickets: 10/12,50 euro
Lees meer over: Brussel-Stad , Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.