Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Silvia Iriondo: reis door Argentijnse folklore

Benjamin Tollet
© Agenda Magazine
25/10/2006
Silvia Iriondo is de belangrijkste vernieuwster van de Argentijnse volksmuziek. Ze neemt ons mee op reis doorheen het Argentijnse landschap, op ontdekking van de verschillende ritmes en muziekstijlen van het land. Een reis waar de muziek van de inheemse bewoners samenkomt met de muziek van de 21ste eeuw. Begeleid door gitaar, door piano, a capella of door een set pannen en ketels komt ze op 27 oktober haar nieuwe album Ojos Negros voorstellen in Brussel.

Je muziek lijkt wel een ontmoeting tussen verleden en heden.
Silvia Iriondo: De basis van mijn muziek is Argentijnse folklore, anonieme liederen van autochtone dorpjes, van de inheemse volkeren. Mijn versies van die liederen zijn verschillend van de traditionele. Ik begin met de pure, inheemse folklore en meng die met de muziekstijlen die zich later ontwikkelden, de moderne muziek. Mijn doel is de invloed van antieke liederen op de hedendaagse muziek te tonen, zelfs al is de oorspronkelijke cultuur vaak verdwenen. We blijven over dezelfde dingen zingen, het wezenlijke van het leven, wat we rondom ons zien, weliswaar in de huidige muzikale taal.

Vanwaar je passie voor folklore?
Iriondo: Folklore is van fundamenteel belang voor de ontwikkeling van een cultuur, om een culturele identiteit en onafhankelijkheid te bereiken. Volksmuziek spreekt over de intieme relatie van de mens met zijn omgeving: een berg, een rivier, de zee… Uit de leefomgeving ontstaan gewoontes, mythes, het geloof en de denkwijze van een volk. Je kunt de cultuur van een land enkel kennen via de folklore. Door het lokale te tonen, wil ik de blik op de wereld verrijken. De globalisering heeft geen gunstig effect op de traditionele muziek, want de tendens is een globaal pensée unique op alle niveaus op te leggen. Nochtans, hoe meer verscheidenheid hoe beter. We moeten leren cultuurverschillen te respecteren, want die verscheidenheid is eigen aan elke cultuur.

Iedereen kent de tango van Buenos Aires, maar de Argentijnse traditionele muziek is veel meer dan tango.
Iriondo: Argentinië bestaat eigenlijk uit twee landen: Buenos Aires en de rest van het land. Tango is de folklore van Buenos Aires en spreekt over het leven van de porteños (inwoners van Buenos Aires, bt), de beleving van een grootstad. De rest van de Argentijnse folklore gaat over het leven in het binnenland. In het noordoosten, de kuststreek, zijn muziek en dans zeer sensueel. Het is de muziek van het water van de rivieren die het noordoosten met Uruguay, Paraguay en Brazilië verbindt. Het noordwesten ligt net onder Bolivia in de altiplano, de kille hoogvlakte van de Andes. De muziek is er rustiek, primitief en klinkt vrij droog. Mendoza is ook omringd door bergen maar ligt meer in het zuiden van het land, aan de grens met Chili. Het klimaat is er veel zachter, wat duidelijk merkbaar is in de muziek. Het centrum van het land, de laagvlakte, heeft dan weer zijn eigen traditionele muziek en dans, de milonga. Al die verschillende muzieksoorten vertegenwoordigen een bepaald landschap. Er is een directe relatie tussen de geografie van een zone met de stijl van de folklore, met de cultuur van het volk. Argentinië is ontzettend groot, er is een grote diversiteit, een enorme rijkdom aan culturen. Als muzikante wil ik die diversiteit grijpen. Op mijn vorige album Tierra que Anda heb ik via de muziek een reis gemaakt door Argentinië om de essentie, de magie, de polsslag van al die muziekstijlen te vatten.

Je vierde album, Ojos Negros, is net uitgekomen. Een nieuwe reis doorheen Argentinië?
Iriondo: Mijn hele muzikale carrière is gewijd aan de Argentijnse volksmuziek. Op Ojos Negros wil ik de immense invloed van de Afrikaanse en inheemse cultuur in Argentinië in ere herstellen. In de zestiende eeuw zijn de eerste slaven van Afrika toegekomen, via Brazilië en Buenos Aires. Zij werden naar het binnenland gevoerd waar ze zich gemengd hebben met de indigena's; de eerste volksvermenging van Argentinië. Er wordt altijd gesproken over de immigratie van Spanjaarden en Italianen, maar de aanwezigheid van de neger is in Argentinië altijd verborgen gehouden. Ik wil een einde maken aan die discriminatie door de aanwezigheid van zwarte en inheemse invloeden in de Argentijnse folklore te laten zien.

:: Silvia Iriondo - 27.10 - 20u00 - Foyer Molièrezaal Naamsepoortgalerij, Bolwerksquare 3, 1050 Elsene - 02-217.26.00, info@muziekpublique.be
Tickets: 7/10 euro

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws