Superamas presenteert derde deel van kritische trilogie
Superamas opereert vanuit Wenen en Parijs. De groep is meer dan zomaar een
theatercollectief, en werkt ook met installaties, sculpturen en videowerk.
Hoewel voorstellingen van Superamas vaak vanuit een tekst vertrekken (waarvoor
niet zelden wordt samengewerkt met specialisten zoals filosofen of professoren
uit onconventionele takken zoals de bio-informatica), neigt hun podiumwerk meer
naar performance (zo worden al eens gogodansers uitgenodigd op het podium).
Superamas hekelen het alledaagse door onder meer ons consumptiepatroon tot het
extreme door te drijven, onderwijl banaliteit en kitsch niet schuwend. Hun
kritische strategie lijkt paradoxaal: de groep verzet zich tegen alles wat
schittert in projecten die zelf bulken van de glamoureuze glitter. Superamas
steekt echter steeds zelf stokken in de schijnbaar goed geoliede wielen.
In
België geniet de groep, net zoals in grote delen van Europa, een stevige
reputatie. Hun voorstellingen waren op verschillende podia te lande te zien.
Vooral BIG, een trilogie rond het kapitalisme, de showbusiness, de
manipulatieve rol van de media enzovoort kende grote
successen.
Schreeuwlelijk
Hoewel het helemaal niet om een vervolgreeks
gaat, bestaan er inhoudelijke parallellen tussen de drie episodes van
BIG. BIG 1 (Reality Show/Artificial) Intelligence uit 2002 was
onder meer in de Beursschouwburg te zien (of beter in BSBBis in de
Kazernestraat, het tijdelijke verblijf toen de Beurs verbouwd werd). Daarin
ontmoetten vier personages elkaar op een televisieset, schreeuwlelijk salon en
een dito terreinwagen incluis. Superamas herhaalde een aantal - ontzettend
ordinaire - scènes verschillende keren. Zoals ook in de andere twee luiken was
hier de inhoud helemaal niet van belang. Wat telde waren de verschillende
betekenislagen die bij elke herhaling opdoken, opgewekt door bijvoorbeeld
afwijkende handelingen of woordkeuze. Persiflages uit videoclips en situaties
uit tv-programma's zoals Big Brother zetten de gespeeldheid van het
gebeuren extra in de verf. Is wat 'echt' lijkt niet in scène
gebracht?
Boysband en fitnessclub
Ook BIG 2 (Show/Business)
(2004) reflecteerde over kijkgedrag. Ditmaal vergastte Superamas ons op een erg
amateuristische soap waarin een tweetal gasten een stewardess ontmoetten. Hun
korte losse babbel werd ettelijke keren herhaald en doorsneden met videobeelden.
Superamas doopte deze scèneloop zelf een "re-live performance".
BIG 3 (Happy/End) dateert alweer van 2006. 30 en 31 augustus is de
voorstelling eindelijk in Brussel te gast, helaas niet in trilogievorm zoals
eerder dit jaar in Gent het geval was. Maar BIG 3 (Happy/End) valt ook op
zichzelf best goed te pruimen. De krant De Morgen was alleszins erg
enthousiast: "Die schijnbare komedie met een bittere nasmaak is een mijlpaal in
het hedendaags theater," schreef Pieter T'Jonck.
BIG 3 hanteert dezelfde technieken als de eerdere afleveringen. Initieel lijkt hier alles echter perfect: de dialogen zijn spitsvondig, iedereen is mooi en gelukkig. De verschillende verhalen - een repetitie van een boysband, roddelende vrouwen in de fitnessclub - ontsporen echter snel: telkens gooit een gebeurtenis roet in het eten. Superamas blijft dus zichzelf: gaandeweg beginnen de gladde scènebeelden te haperen, glijden de conversaties uit hun context of worden de scènes plotsklaps herhaald. Opnieuw gaat de kijker aan het denken en geeft hij zelf inhoud aan de intervallen die in het spelproces opduiken. En u moet het meemaken om het te geloven: dat is een bijzonder hilarische gebeurtenis.
:: BIG 3 (Happy/End) - Superamas
wanneer: 30 augustus om 21.00 uur en 31 augustus om 15.00 uur
waar: Kaaitheater, Sainctelettesquare 20, Brussel - 02-201.59.59 - tickets@kaaitheater.be
tickets: 7,5 euro
Lees meer over: Brussel-Stad , Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.